tisdag 11 augusti 2015

Frida Skybäck - Norrsken

Romantiskt drama i svensk herrgårdsmiljö

Norrsken är första delen i en ny serie med historiska kärleksromaner av den uppskattade författaren Frida Skybäck. Vi kommer att få följa systrarna i herrskapsfamiljen Stiernfors på Rosenlunds herrgård i Skåne. Likt en modern Jane Austen skildrar Frida Skybäck de tre systrarna och deras kärlekar, glädjeämnen och problem under 1800-talets mitt.

Den äldsta systern Cecilia Stiernfors återvänder hem till Rosenlund efter en lång tids frånvaro. Var hon egentligen har varit och vad hon har gjort är höljt i dunkel, men hon är inte längre densamma. Djupt olycklig drar hon sig undan, skriver och drömmer om att bli författare. Mellansystern Elisabeth var tidigare hennes förtrogna men har nu allierat sig med den yngsta, utlevande och provokativa systern Amelie. Den enda ljuspunkten är lillebror Benjamin, som är ensam arvinge till gården.

Föräldrarna är ivriga att få äldsta dottern bortgift och hittar en lämplig kandidat i den franskättade adelsmannen Jacques Rousseau. Cecilia tvingas in i ett äktenskap med en man hon inte älskar. För vad är alternativet om hon inte gifter sig? Och vad vill egentligen Ludvig som plötsligt dyker upp? Cecilia vet inte längre vad hon känner när hon återser ungdomskärleken som reste till Italien och sedan aldrig hörde av sig.

Norrsken är en stämningsfull och gripande skildring av en ung 1800-talskvinnas begränsade möjligheter att bestämma över sitt eget liv. Ett romantiskt drama för alla som älskar Downton Abbey och systrarna Brontë. Hämtat från Bokus

Jag har sett dessa böcker på flera bloggar men direkt tänkt, nej, det är nog inget för mig. Men nyfikenheten var väckt och eftersom den så smidigt fanns på Storytel, kunde jag lyssna på den i alla fall. Det tog inte många minuter förrän jag var fast, vad hade hänt med Cecilia innan, vad var det för hemlighet hon bar på. Detta är en historisk roman som var lättlyssnad och ett bra driv som gjorde att man ville lyssna vidare. Miljöerna var fint skildrade och olika detaljer var tidstypiska. Mirja som är uppläsare gör ett bra jobb även om det går lite väl fort ibland. Jag blev grymt snopen när boken var slut, jag vill ha mer och det är ett bra betyg på en bok. Tack och lov har jag fått Fridas nästa bok i serien Polarnatt.
BETYG 4+
Köp boken Adlibris eller Cdon eller Bokus
Mp3-bok (nedladdningsbar ljudbok)
Filformat: Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (188.8 MB)
Språk: Svenska
Inläsare: Mirja Turestedt
Utg.datum: 2014-05-07
Förlag: Bonnier Audio
ISBN: 9789173488303

8 kommentarer :

  1. Norrsken tyckte jag också om.

    SvaraRadera
  2. Ja, man vill verkligen veta hur det ska gå efter första boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag fick fortsättningen igår och vill bara slänga mig över den,

      Radera
  3. Jag är väldigt nyfiken på denna faktiskt. Har lagt till den i bokhyllan på Storytel så snart kanske :)

    SvaraRadera
  4. Älskade verkligen den här boken. Jag håller på att läsa Polarnatt som kom hem igår och den håller samma klass som den första i denna serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag läser den med, nu är det slalomläsning på hög nivå

      Radera