tisdag 25 augusti 2015

Tisdagsutmaning: Ny i klassen

Jag läste mest Lotta böcker, ni vet av Merry Wik. Min mamma läste mycket  för mig, men då var det mest sagor.
Jag vet jag läste Maria Gripe och en manlig författare som skrev lite spännande, men det namnet har jag helt tappat bort.
Så här skriver Bokus om boken;
Hela första dan gick Elvis i skolan.
Och hela den andra.
Och hela tredje ...
Men sen gick han inte mera!
Sen upptäckte han, att det var mamma som började skolan, och inte han ju. Han följde bara med på släpet och visste inte vad han gjorde.
Elvis vill alltid veta vad han gör. Och vem han är. Både hemma och i skolan. Nåt viljelöst skolbarn tänker han inte bli - och inte vill han bli jämförd med den riktiga ELVIS som han sett på teve. Han vill vara sin egen sort.

Detta är den andra Elvis-boken, i en serie om fem. Här fyller han sju och förväntas börja skolan. När han träffar Annarosa får han sin första jämnåriga kamrat, men inte heller den vänskapen är helt friktionsfri.
Ha en skön tisdag

6 kommentarer :

  1. Åh, Elvisböckerna! Dem var det riktigt länge sedan jag läste.

    SvaraRadera
  2. Den kom väl på den tiden när boktitlar och filmtitlar skulle ha dubblerade namn. Fanns någon film som hette Gorilla gorilla.

    SvaraRadera
  3. Kommer ihåg att jag såg Elvisryggar på biblioteket, men tror aldrig jag läste någon. Kanske var synd...

    SvaraRadera
  4. Jag tror jag läste alla Elvis-böckerna. Ja, och allt annat av Maria Gripe :)

    SvaraRadera
  5. Jag läste Elvis-böckerna när jag var barn. Jag hade glömt att det var Maria Gripe som skrev dem.

    SvaraRadera