måndag 31 augusti 2015

Tematrio - Facklitteratur

Måndag och dags för lite tematrio, så här skriver Lyrans noblesser på sin blogg;

Ett passande namn för den här veckans tema vore slem och snor, men eftersom det inte känns som ett
vidare upplyftande tema tänker jag passa på att fråga vad ni läser när ni läser facklitteratur. 

Berätta om tre bra/intressanta faktaböcker! Gärna något från er "professionella sfär". Om ni inte läser så mycket jobbrelaterat kanske ni har andra favoriter att berätta om.
Jag ska jobba mycket i en förskoleklass och då kommer där kommer vi med Ipads jobba med Att skriva sig till läsning. Vi använder appen Skolstil.
Den kanske jag inte behöver orda så mycket om, finns att ladda ner på Skolverkets hemsida.
Jag är väldigt förtjust i faktaböcker om katastrofer, vill verkligen veta hur det kunde hända och varför, just denna bok köpte vi till fritidshemmet för vi hade en kille som var så enormt intresserad av Titanic.(han var inte ensam).
Så har ni några intressanta förslag skriv det i kommentarer, det behöver inte vara ren fakta.
Ha en bra måndag.

21 kommentarer :

  1. Svar
    1. Det är den, barnen har nästan läst sönder den.

      Radera
  2. fin trio! särskilt Med datorn som skrivverktyg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara kommit en bit in i boken, på något vis tar de skönlitterära böcker överhand.

      Radera
  3. bra att lärare kan iPad, mycket bra verktyg! Det finns ju anpassade läromedel också, matte exempelvis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättebra verktyg, jag jobbar en hel del med att lära ut till andra hur de ska använda Ipaden på bästa sätt.

      Radera
  4. Fin trio :) Titanic-boken lät väldigt intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det är den även om den är för barn.

      Radera
  5. En sönderläst faktabok hemma hos oss är Guinness Rekordbok, men det ska jag INTE föreslå eftersom det är överjä----igt jobbigt att lyssna på barn som säger "Mamma, vet du hur långt det längsta skägget är? Och hur många mackor man kan äta på en minut? Och hur djupt en bläckfisk kan simma? Och vem som är äldst i världen? Och..." Det tar aldrig slut. Jag har god lust att "råka" bränna upp boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men den är riktigt kul, fritidsbarnen frågar ofta vem som är världens längsta man och sådan saker,

      Radera
  6. Med datorn som skrivverktyg verkar intressant!

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig blandning med både skolläroplan och Titanic!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja bra med blandning, gillar ofta ha olika böcker igång när jag läser

      Radera
  8. Tips: Bok om händelsen med Andrea Doria (förf: Britt-Marie Mattsson). Finns en film också, tror jag. Inträffade ju på 50-talet. Intressant triomix! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips, jag läste en annan bok om denna händelse men kommer ej ihåg författaren.

      Radera