tisdag 10 september 2013

Belinda Bauer - Skuggsida - Ljudbok

Shipcott, en liten ort i England, ligger mörk i midvinter. Ett tätt sammanhållet samhälle där ingen främling rör sig obemärkt. Orten skakas ur sin trygghet när en äldre kvinna blir hittad mördad i sin säng. Byns polis Jonas Holly är chockad och förundrad: Hur har någon kunnat komma in, mörda kvinnan i hennes hem, och sedan bara försvinna utan att lämna efter sig ett enda spår?

Jonas finner sig själv åsidosatt när en slipad äldre inspektör tar ifrån honom hela utredningen. Är hans första mordutredning över innan den ens har börjat? Men hans egen roll i fallet visar sig vara långt ifrån över. En anonym bybo anklagar honom för mordet. Samma person tycks följa honom som en skugga, och känna till varenda steg han tar. När mördaren tar ännu ett försvarslöst offer, börjar en regelrätt förföljelse. Förblindad av paranoia, av rädsla för sitt eget liv, och av den evinnerligt fallande snön, ger sig Jonas ut på en desperat jakt. Men hoten upphör inte. Och inte morden heller. Hämtat från Bokus.

Jag har läst Mörk jord av Belinda Bauer och var inte så imponerad. Denna var dock snäppet bättre men fortfarande är de lite väl dystra för min smak. Handlingen, som utspelar sig på samma plats som Mörk jord, kryper sig fram i snigelfart. Jag fastnade för en av karaktärerna i boken, det var Jonas Holly som jag tyckte riktigt synd om. Dels för han hade det jobbigt hemma med sin sjuka fru och att han blev överkörd av sin äldre kollega. Så kom jag då till slutet, nej jag tänker inte berätta, dock kändes det som jag läst boken i onödan. 
BETYG 3

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar