söndag 6 oktober 2013

Peo Bengtsson - Kärleken passerade här en gång

Samuels tillvaro rämnar när Johanna avslöjar att hon träffat en ny man. Medan hon snabbt går vidare in i sitt nya förhållande, står Samuel kvar i spillrorna av det liv han trodde skulle vara för evigt. Och hur blir det med barnen?
Samuel försöker orientera sig i en obekant värld, där han är pappa ena veckan och nästa vecka... vadå? Och var är vännerna? Theodor finns där, men deras vänskap är bräcklig. Vad återstår när kärleken har passerat?

"Hur bygger man en ny identitet när den grund man stått på dragits undan under fötterna? Vad återstår när kärleken är borta? Samuel modelleras upp som en modern, kännande man och det är inte svårt att känna empati för honom. Det är en mycket bra debut som förtjänar att läsas."
BTJ, Teresa Vihtma, Häftepos 13117231 Hämtat från Damm förlag


Denna bok lyckades jag få genom Booked, tack för det. Jag tror nämligen inte jag hade valt den själv. Dels tilltalar inte omslaget mig (jo jag vet man ska inte döma efter det yttre) dessutom var det för mig en okänd författare. Peo skriver om en skilsmässa ur ett manligt perspektiv, men trots det känner jag igen mig. Det är jobbigt, sårande och oroligt, speciellt för barnen, vilket Peo skriver om i boken. Han ger också tillbakablickar om hur Samuel och Johanna möttes och hur deras liv fortlöpte fram till skilsmässan. Jag tyckte boken verkligen tar upp det svåra i en skilsmässa och speciellt känslan av att vara den som blir lämnad. Samuel verkade vara en fin man som ömmade för sina barn, även kompisen Theodor och hans öde fick ens hjärta att blöda lite.
Givetvis tyckte man inte riktigt lika mycket om Johanna men det var väl lite meningen. Man blev väldigt sugen på hur det gick sedan? BETYG 4
ISBN
9789175370828
Format
Inbunden
Redaktör
Sofia Hannar
Sidantal
300
Förlag
Damm Förlag AB
Utgivningsdatum
2013-09      
Genre
Romaner (Svenska berättare)
 Tack till Damm förlag och Fru Booked

2 kommentarer :

  1. alltid toppen ... jag Älskar din superfint blogg :)

    SvaraRadera
  2. Jag har också valt bort denna på grund av omslaget (Och jag som säger att jag inte bryr mig om omslag, usch vilken dubbelmoral) men nu när jag har läst vad den handlar om så låter det som en bok som jag skulle vilja testa! :)

    SvaraRadera