onsdag 2 oktober 2013

Stefan Einhorn - Stenträdet - E-bok

Tankeväckande thriller om jakten på mänsklighetens räddning.
En sen kväll kallas psykiatern Daniel Weiss till sjukhuset på begäran av en patient. Mannen tycks lida av religiösa vanföreställningar och hävdar att människan inom kort riskerar att utplånas från jordens yta.
Till en början lyssnar Weiss skeptiskt till hans berättelse, men misstron förbyts i skräck när patienten plötsligt skjuts ihjäl inför hans ögon. Förövaren försvinner spårlöst, och Weiss tvingas inse att mannens ord kan vara sanna. Att han är utvald att finna det enda som kan rädda mänskligheten - det mytomspunna livets träd.

Weiss inleder ett intensivt sökande och ledtrådarna för honom till botaniska institutionen vid Uppsala universitet, i vars samlingar ska finnas ett stenträd. En växt så kraftigt fossilerad att den är hård som sten. Är detta en rest av livets träd?
Snart inser han att någon bevakar honom. Mäktiga krafter är i rörelse, och med fara för sitt liv reser han vidare ut i världen för att finna svaret innan det är för sent.
Stenträdet är en tankeväckande thriller om fanatism och konsekvenserna av att blint följa sin egen övertygelse. Om människans behov av att söka svaren på de stora frågorna. Hämtat från Forum Bokförlag

När jag läste Änglarnas svar av Stefan Einhorn tyckte jag den var helt fantastiskt bra. Så såg jag att han skulle komma ut med en thriller ville jag givetvis läsa den. Jag kontaktade Forum Bokförlag och fick den som e-bok. Det här är någon blandning av Da Vinci koden och en svensk deckare med mycket mystik. Boken är lättläst och fantasifull och hyfsat spännande men så tankeväckande tyckte inte jag den var. Fast troligen är jag nog ganska open-minded så det kan vara därför. BETYG 3
Språk: Svenska
Antal sidor: 301
Utg.datum: 2013-09-04
Upplaga: 1
Förlag: Bokförlaget Forum
SAB: Hc
ISBN: 9789137140599
Tack till Forum Bokförlag för recensionsexemplar.

1 kommentar :