torsdag 24 april 2014

A.S.A Harrison - Hustrun

En psykologisk relationsroman om ett äktenskap, livslögner och hur långt en kvinna är beredd att gå för att behålla det hon anser vara hennes ...

Jodi och Todd har levt tillsammans i över tjugo år. De har fortfarande känslor för varandra, men den flammande passionen har sedan länge lämnat plats för ett väl inövat rollspel, med åtskilliga kompromisser och tysta eftergifter. Jodi har lärt sig att se mellan fingrarna med Todds ständiga otrohet och slagit sig till ro i den bedrägligt bekväma tillvaro som hans framgångsrika fastighetsaffärer bekostar. Hon är psykoterapeut, men tar bara emot några få, inte alltför ansträngande, patienter och har därför gott om tid att träna pilates, odla kryddor, umgås med hunden Freud och servera Todd middagar när han kommer hem – om han kommer hem.

Jodi har vandrat förnekelsens väg under många år, och hon varken tror eller hoppas på en förändring. Men när Todd inleder ett förhållande med den unga Natasha går han ett steg för långt. Den välpolerade fasad Jodi arbetat så hårt för att upprätthålla rasar ihop och makarna dras nu in i ett psykologiskt maktspel där insatserna är betydligt högre än vad någon av dem kunnat ana. Och det är först nu som Todd på allvar inser vem hans en gång så fogliga hustru egentligen är ...

Hustrun är en mästerligt konstruerad psykologisk roman om hur ett mångårigt äktenskap faller samman, och de inre mekanismer som kan förvandla även den mest kontrollerade människan till en hänsynslös mördare. Hämtat från Massolit förlag

Jag läste ut denna bok långt innan recensionsdagen och sedan glömmer jag att blogga om boken. Min målsättning är att försöka hålla recensionsdatum och blogga om böckerna direkt, för det är så lätt att glömma. Men i alla fall, glömde gjorde jag. Grrr.
Boken jämförs med Gone girl men tyvärr har jag inte läst Gone Girl så den jämförelsen kan jag inte göra. Däremot tycker jag den är lite lik "Tuppen är död" av Ingrid Noll, fast Hustrun var kanske lite dystrare.
Boken innehöll både hans och hennes historia av deras äktenskap, och helt klart tog jag parti för hennes sida av saken. Boken var lättläst trots att den var lite allvarlig och som det hela utspelade sig kan jag förstå hennes handlande. Jag tyckte inte den var så spännande, mer relationsdrama om än att det går till ytterligheterna här. BETYG 4
ISBN
9789187135668
Format
Inbunden
Sidantal
300
Förlag
Damm Förlag AB
Utgivningsdatum
2014-03

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar