tisdag 29 april 2014

Håkan Hemlin och Anders Tengner - Förlist : mitt liv och Nordman

April 1994. Över en natt finns de bara där. Nordman, folkpopbandet som svenskarna älskade. Singeln Vandraren blev en av de största singelframgångarna i svensk musikhistoria och frontmannen Håkan Hemlin blev kändis över en natt. Han kastades in i en värld han tidigare bara kunnat drömma om och han var synnerligen dåligt rustad för ett liv bland pengar, droger och vilda fester.
Nordman blev snabbt ett av de mest omskrivna banden i svensk press, i stor utsträckning till följd av Håkan Hemlins tragiska och stökiga liv. Hans kriminalitet, drogmissbruk och bilolyckor gav under många år braskande rubriker. En del var sanna, andra snarare nedtonade. Bakom rubrikerna ligger ett nästan osannolikt livsöde som nu berättas för första gången.
Här berättar Håkan själv för första gången om de val och omständigheter som drog ned honom i ett drogträsk som var ytterst nära att ta livet av honom. Det är en berättelse om en liten kille med adhd som aldrig fick någon diagnos och som kämpade mot en rastlöshet som blev honom övermäktig. Det är också en historia om talang, envishet och en hisnande framgångsresa från luspank inneboende utan mat för dagen till en miljonär som inte ens brydde sig om att ta emot växelpengar.
Under resans gång får vi följa med på många komiska, dråpliga, galna och djupt tragiska och upprörande händelser. De berättas av Håkan själv, och av människor i hans omgivning som var på plats när allt hände. Håkan Hemlin har levt ett liv du inte vill leva. Men du vill garanterat läsa om det ... Hämtat från Bokfabriken
När denna bok damp ner i brevlådan blev jag överraskad, jag hade önskat läsa Besökaren av Dag Öhrlund från Bokfabriken(men den kom inte). Nåväl jag började läsa i den.
Hela boken är fylld av berättelser om hans drogbegär och anskaffade av dessa droger, samt galna upptåg som inte var ett dugg komiska utan närmast beklämmande. Hur man kan kasta bort sitt liv så,tragiskt. Det står att han har så himla fin röst och han aldrig fått chansen att visa det. Det nämns inte en gång utan flera, det blir en gång för mycket för mig.
Jag var aldrig någon fan av Håkans musik och jag läser inte heller så mycket skvaller så jag var nog dåligt intresserad av Håkan/Nordman. För en som gillar honom är detta en fin presentbok att få. Men för mig blir det lite platt. BETYG 1

Inbunden
Språk: Svenska
Antal sidor: 493
Utg.datum: 2014-04-11
Upplaga: 1
Förlag: Bokfabriken
Medarbetare: Olsson, Nils (form)
Dimensioner: 233 x 163 x 40 mm
Vikt: 821 g
SAB: Hc
ISBN: 9789187301469
Tack till Bokfabriken för rec.ex

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar