tisdag 22 april 2014

Tematrio - Världslitteratur

Då var det dags för lite Tematrio, det är Världsbokdagen imorgon. Jag hade nästan glömt det eftersom vi på jobbet ska fira denna dag på måndag då vi får författarbesök. Men Lyran kom ihåg och undrar om vi kan  Berätta om tre intressanta texter från jordens alla hörn!
Från Afrika har jag bl.a läst Damernas detektivbyrå av Alexander McCall Smith, en mysig deckare som jag inte förstår varför jag inte fortsatt läsa. Jag tror det är uppe i 14:e delen nu.
Mellanöstern närmare bestämt Iran, skriven av Dina Nayeri. Handlar om en 11 årig flicka och hennes tvillingsyster i början av 80-talet. Där den ena flickan försvinner och lämnar den andra med massa frågor.
Latinamerika och Paulo Coelho, Alkemisten är en fantastisk bok, ett mellanting mellan Tusen och en natt och Bibeln.Suveränt bra tycker jag, sträckläste boken.
Det är intressant att läsa böcker från andra länder, skulle gärna läst mer från andra länder, har både Agaat av Marlene van Niekerk och Vi kom över havet av Julie Otsuka liggande i bokhyllan.
Ha det bra

7 kommentarer :

  1. Damernas detektivbyrå gillar jag med, Alkemisten var fin, men tyckte väl egentligen inte så bra om den.

    SvaraRadera
  2. Den här trion får jag nog gräva djupt för att klara av, jag läser nästan bara skandinaviskt och anglosaxisk litteratur...

    SvaraRadera
  3. Damernas detektivbyrå är underbar! Men serien blir tyvärr bara mer och mer urvattnad, de första böckerna är bäst och sedan tappar tyvärr kvaliteten allteftersom tycker jag.

    SvaraRadera
  4. En tesked jord och hav är jag nyfiken på. Det var lite knepigt att skrapa ihop tre bra, i alla fall bland dem jag har läst. I oläst-högen kunde jag dock ha hittat många... :-)

    SvaraRadera
  5. En tesked jord och hav är en otroligt fin och gripande berättelse. Coelho har jag läst men inte den boken!

    SvaraRadera
  6. En tesked jord och hav har jag inte läst, men jag är väldigt sugen på att läsa den :)

    SvaraRadera