onsdag 9 mars 2022

Cecilia Sahlström - Pojkarna

En femtonårig pojke hittas mördad på en skolgård i Lund, mitt i sommarlovet. Gärningsmannen, en kamrat till offret, erkänner, men anledningen till brottet vill han inte avslöja.

Poliskommissarie Sara Vallén måste nu lista ut varför en femtonåring skaffat ett vapen, siktat det mot sin vän och tryckt av. De andra två vännerna i den tajta kompisgruppen vägrar också att säga något.

Snart uppstår sprickor i pojkarnas fasad, och det som först verkade handla om ett bråk som gått för långt visar sig ha betydligt mörkare orsaker. Hämtat från Bokfabriken

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst de övriga i serien om Poliskommissarie Sara Vallén, det är en deckare.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Bra layout och textstorlek.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst med bra driv.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte det var en av de bästa i serien.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte bort något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Man har lärt känna Sara genom böckerna och jag gillar henne mycket.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jättebra beskrivningar, hon håller liksom Mattias Edvardsson och Karin Wahlberg till i Lund. Helt klart en stad att undvika med så många mord.

Vad var annorlunda med denna boken?


De vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, absolut.

Sammanfattning.


En välskriven deckare som tar upp ett viktigt ämne och man måste bara fortsätta läsa.
Den är väldigt omtumlande och berörande, men det handlar om barn trots allt. En bladvändare som du inte kan släppa förrän du läst klart.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Sara Vallén (del 6)
Antal sidor 347
Utgivningsdatum 2021-03-16
Förlag Bokfabriken
Dimensioner 216 x 144 x 25 mm
Vikt 510 g
SAB Hc
ISBN 9789178353835
Min bok var ett recensionsexemplar från Bokfabriken 💚💙💚

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar