torsdag 3 mars 2022

Hett i hyllan #135

Torsdag och dags för lite glömda böcker i bokhyllan.
Bokföring enligt Monika håller i detta varje torsdag.
Kirke är den första häxan i litteraturen. En kvinna med mer makt än vad samhället ansåg lämpligt. Hon var gudinnan som förförde Odysseus med trollformler och förvandlade hans manskap till svin. Madeline Miller lyfter ut Kirke ur Odysséen och ger henne en egen bok – som blir något så ovanligt som en kvinnlig äventyrsberättelse. Det är en kraftfull och tidlös saga för vuxna, om en kvinnas kamp för överlevnad och frihet.
Alla pratade om denna boken ett tag och då tänkte jag läsa den också. Men det gjorde jag inte. Lockar den fortfarande: Svar Nej.

7 kommentarer :

  1. Den har jag också oläst i hyllan, men för mig dröjer det länge till innan den, eventuellt, gör ett framträdande i Hett i hyllan 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi jag nu är jag inte sugen på den.

      Radera
  2. Den har jag hört mycket bra om!

    SvaraRadera
  3. Den har jag läst och jag tyckte att den var bra, underhållande, spännande och så bra att hon har vänt på den grekiska mytologin och ser på den ur feministisk synvinkel.

    SvaraRadera
  4. Minns att jag läste om den, men den hittade aldrig hem till mig.

    SvaraRadera