onsdag 27 april 2022

Gabriella Ullberg Westin - Ensamfjäril

Det är julafton och ett våldsamt snöoväder lamslår Hudiksvall. På eftermiddagen får polisen ett larm om att Henna Pedersen, gift med Sveriges bästa fotbollsspelare, har hittats mördad i hemmet. Den hemvändande polisen Johan Rokka får brottsutredningen på sitt bord. När ytterligare ett kallblodigt mord sker anar han att hans jobb och förflutna obönhörligen kommer att flätas samman. Ju mer han nystar i det som hänt, desto säkrare blir han på att fotbollsspelaren döljer något - och aldrig egentligen kände sin fru. Ensamfjäril är första delen i serien Morden i Hudiksvall. Hämtat från Bokus
 
Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag började läsa Rokkaserien med start från bok 6, som heter Ett enda andetag och den var så gräsligt bra att jag vill fortsätta läsa serien. Men jag har alltid tänkt jag ska läsa de tidigare böckerna i serien. Så i väntan på bok 8 började jag på denna.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


De har ändrat layout helt med start från bok åtta så de tidigare pocketen fick nytt omslag. Man undrar varför, för hon har inte bytt förlag.
Vad tycker ni det nya(det med Rokka på) eller gamla?

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Lättläst med bra driv.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Njaa, ska utveckla det sen.

Vad gillade du med boken?


Detta är Gabriellas debutbok och jag fick den på bokmässa en gång för många år sedan och då såg den ut så här:
Den har nu tre olika omslag, lite märkligt. Men hur som helst blev boken inte läst. Det talas om att det skulle vara en ny genre som hette erotisk deckare. Och erotik eller sex finns det väldigt mycket av i dina boken. För mig är sex i böcker utfyllnad så de sidorna spolade jag förbi, men tyvärr missade jag nog ett och annat för fick inte riktigt ihop allt.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Sexet och det hoppade jag över.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Man har ännu inte fått så mycket om karaktärerna mer att Rokka verkar vara en tuffing.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

De är bra, även personbeskrivningarna.

Vad var annorlunda med denna boken?


Mycket erotik

Vad kunde gjort boken bättre?


Mindre erotik

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja,så klart jag vill

Sammanfattning.


Författaren har förmågan att få en att sugas in i boken på bara några sidor. Historien är trovärdig och alla verkar ha en dold agenda, så det är inte lätt att gissa. Men givetvis löser Rokka fallet även om jag inte hänger med på allt. Detta är hennes debut och det märks lite, jag hoppas del 2 inte innehåller lika mycket sex.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 3
Format Ljudbok
Filformat Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (261.2 MB)
Språk Svenska
Serie Rokkaserien (del 1)
Inläsare Callin Öhrvall Delmar
Utgivningsdatum 2015-03-17
Förlag Storyside
ISBN 9789176132296
Min bok lyssnade jag på genom Storytel 💚💙💚

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar