söndag 24 april 2022

En smakebit på søndag

Söndag igen och dags för en smakebit, kolla in hos Betraktninger
Just nu läser jag en massa olika böcker så jag får nog snart ta tag i och läsa färdigt något.
Handling:
När Monas man Kenneth hastigt och oväntat dör av brustet hjärta ärver Mona ett helt affärskvarter - en gång i tiden blomstrande i en levande stadskärna, nu livlöst och dystert.
Mona, som är chockad både över makens död och att han hållit fastigheterna hemliga, är till en början övertygad om att hon vill sälja så fort det bara går. Men först vill hon få en uppfattning om kvarteret och de som hyr där. Hon traskar runt bland butikerna som alla ser lika dystra och tråkiga ut som personalen.
Irriterad över att alla verkar så uppgivna går Mona hem och funderar på vad man kan göra för att få liv i en döende stadsdel. Men när Mona granskar fastigheterna i kvarteret Ekorren närmare så snubblar hon över ytterligare en mörk hemlighet, och inser att hon under lång tid fullständigt har förts bakom ljuset.
Här följer smakebiten;

 Hur är det?” Ebba lade sin hand över Monas och kramade den försiktigt. Omtänksamheten i den lilla gesten fick Monas ögon att tåras och hon torkade sig diskret i ögonvrån med en näsduk som hon fiskade upp ur sin välfyllda handväska.
”Ärligt talat så går det runt i huvudet. Varför har Kenneth aldrig nämnt något om sitt fastighetsbolag? Jag begriper faktiskt ingenting av det här.” Mona snörvlade till och fick anstränga sig för att inte börja gråta.

11 kommentarer :

  1. ibland passar det att läsa massa olika... denna verkar trevlig, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. Kan vara bra att fokusera på bara en bok ibland, det där varierar nog lite. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  3. Oväntat att ärva fastigheter, bara så där. Hade nog varit lite chockartat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det hade varit trevligt, vilken inkomst

      Radera
  4. Tack för smakbiten!
    Den vill jag nog läsa!

    SvaraRadera
  5. kände inte alls till den här boken. dumt av Mona att inte hålla reda på vad maken sysslade med. men låt oss hoppas att hon rycker hela kvarteret ur dess dvala och sägger fart på personalen. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten. Denna bok vill jag också läsa. Ha en fortsatt trevlig dag.

    SvaraRadera
  7. Det ser ut som en feelgood, men låter inte riktigt som en feelgood...

    SvaraRadera
  8. Håller också på med flera böcker, olika genrer. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Känner igen mig, brukar känna mig lite schizofren när jag hoppas bland boktitlarna. Men oftast går det bra, o det framkommer en tydlig ordning när man vill läsa vilken bok...
    Tack för smakbit, inte riktigt min genre

    SvaraRadera