lördag 30 april 2022

Mattias Loftén - Nyckelpigan som tappade bort sina prickar.

På en blomma i en trädgård satt en liten nyckelpiga. En väldigt ledsen liten nyckelpiga. Han hade nämligen tappat bort alla sina svarta prickar. Och en nyckelpiga utan prickar är väl ingen riktig nyckelpiga?

Nyckelpigan som tappade bort sina prickar är en varm berättelse om identitet, olikhet och tacksamhet, där vi får följa med nyckelpigan i sökandet efter de förlorade prickarna. Hämtat från Idus förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg den i ett nyhetsmejl från Idus förlag.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Underbar layout och även innerflikarna är illustrerade.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Lättläst språk

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej

Vad gillade du med boken?


Vilken fin barnbok med så färgrika illustrationer.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag hoppade inte över något och längtar att få läsa den för mina barnbarn

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Den lilla nyckelpigan utan prickar var helt underbar.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar som får en push av de fina illustrationerna.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja det kan jag mycket väl tänka mig

Sammanfattning.


En helt underbar barnbok som ni inte får missa. Nyckelpigan hade på sin väg möt så många fina vänner som var väldigt generösa. Där ser jag ett budskap som är fint. Så fina och färgrika illustrationer.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Läsålder 3-6 år
Antal sidor 40
Utgivningsdatum 2022-04-06
Förlag Idus Förlag
Medarbetare Moberg, Jimmy (form)
Illustratör/Fotograf Mattias Loftén
Dimensioner 227 x 175 x 8 mm
Vikt 214 g
SAB Hcf
ISBN 9789176340745
Min bok var ett recensionsexemplar från Idus förlag 🐞🐞🐞

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar