söndag 25 september 2022

Elisabet Nemert- Drömmarnas flod

En flod, en båt, ett annat liv. Noha, en oerhört framgångsrik affärsman, har lämnat det flotta kontoret på Wall Street och excesserna i New York för Amazonas regnskog. På flykt från den person han själv blivit och inte längre vill vara.

Kassandra, kvinnan han älskar, har gått ifrån honom och i hemlighet rest till Sverige där hon har sina rötter. Under färden på floden möter Noha utsatthet, fattigdom och vilda djur – och en gammal kvinna som guidar honom på förunderliga vägar. Parallellt, i Blekinge, upplever Kassandra sitt livs mest omtumlande tid.

"Drömmarnas flod" är ett svindlande vackert äventyr där de skimrande trådarna skickligt vävs samman och den inre och yttre resan fullbordas till slut på ett överraskande vis. Hämtat från Bokförlaget Forum

 Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag läste om boken på Instagram och blev otroligt sugen på den. Så snälla Mari Jungsand såg till att jag fick boken som ett recensionsexemplar. Genre är samtida skönlitteratur enligt Bokus och Adlibris och det stämmer väl, men den är så mycket mer.
Jag vet inte hur jag ska göra mitt tyckande om boken rättvisa.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Vi kan konstatera att omslaget är underbart.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Den var lättläst med korta kapitel och varje person hade sitt kapitel.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte den var fantastisk rakt igenom.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, det gjorde jag inte.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Man fick mest följa Noha men även Kassandra och hennes liv i Blekinge. Karaktärerna växte med en genom boken och jag gillade till slut både Kassandra och Noha.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det var underbara beskrivningar och jag fick lära mig saker jag inte visste. Rosa delfiner har jag inte hört talas om innan.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det var väl platsen.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, det vill jag gärna, hon skriver verkligen bra.

Sammanfattning.


Det gick väldigt fort att komma in i boken och fanns olika kapitel för Noha och Kassandra, sen även för några till, lite senare i boken. Det gjorde att man kunde följa med bra i boken, ingen person dök upp som gubben i lådan. Boken har väl ett litet budskap också och det är väl att man inte ska vara för girig. Denna bok är så mycket, den är äventyrlig, spännande och har även dåtidshistoria med.(som nästan kunde blivit en egen bok). Men den historien följer inte med hela tiden utan läses upp, vilket nog är bra. För efter som boken är så mäktig i sig hade det varit för mycket. Så vill ni drömma er bort en stund läs denna bok.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 414
Utgivningsdatum 2022-08-17
Förlag Bokförlaget Forum
Medarbetare Graves, Emma (form)
Dimensioner 232 x 163 x 32 mm
Vikt 571 g
SAB Hc
ISBN 9789137501796
Min bok var ett rec.ex från Bokförlaget Forum och Marie Jungsand 🐬🐬🐬

4 kommentarer :