tisdag 20 september 2022

Lena Landström - Fyra hönor och en tupp

I hönsgården bor fyra hönor, en brun, en beige, en blond och en röd. Och så finns där en liten tupp. Vilken snäll liten tupp ni har här, säger alla som kommer på besök. Jovisst, säger hönorna. Men när hönorna ska prata med tuppen om rättvisa blir reaktionen oväntad. Tuppen blir som förbytt och hönorna får det allt svårare. Så här kan vi inte ha det, säger till sist den blonda hönan, som är äldst. Vi måste göra något. Vi får gå på kurs!
Hämtat från Bokus
 
Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Illustratör Olof Landström har ritat fantastiskt roliga bilder till boken, han är gift med Lena och de har gjort massa fina barnböcker ihop. Bu och Bä och Nisse för att nämna några.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej,

Vad gillade du med boken?


Ja men den är helt underbar och rolig med och så fina illustrationer.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Inget.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Fyra hönor och en tupp var karaktärerna och jag tyckte hönorna var väldigt fiffiga.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

De fina illustrationerna gjorde så man fick fin inblick.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det var kanske att inga människor var med i den.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, jag lade till någon på Storytel.

Sammanfattning.


Den är tänkt till 3-6 årsålder, men jag kan mycket väl tänka mig att läsa den för "mina" fritidsbarn som är i 8-årsålder. De skulle tycka om illustrationerna och samtidigt är det en bra chans att diskutera rättvisa. Jag börjar också fundera lite över vår politiska situation, den kommer nog lite bli som en hönsgård med en person som vill ha den mesta makten. Ni bara måste läsa denna bok.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Läsålder 3-6 år
Antal sidor 32
Utgivningsdatum 2021-03-12
Förlag En bok för alla
Illustratör/Fotograf Olof Landström
Dimensioner 286 x 220 x 10 mm
Vikt 414 g
SAB Hcf
ISBN 9789172218369
Min bok har jag köpt genom ett tips från min gulliga svägerska, tack Sylvia😘 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar