måndag 18 maj 2015

Tematrio -Olästa klassiker

Måndag och Tematrio så här skriver Lyrans noblesser ;
Eftersom vi ska ha en klassikerutmaning i sommar är det dags att se över vad vi har läst - och vad vi inte har läst. Det finns ju mängder av både äldre och mer moderna klassiker att botanisera bland. Berätta om tre klassiker du inte läst, men är nyfiken på!
Mikhail Bulgakov: Mästaren och Margarita
Jules Verne: Jorden runt på 80 dagar 
Joseph Heller: Moment 22 
Den sistnämnda står till och med i bokhyllan och väntar och ja det gör Jules Verne också.
Kanske man ska vara med på utmaningen???Ska du?

26 kommentarer :

  1. Jorden runt på 80 dagar vet jag med bestämdhet att jag har läst för ett antal decennier sedan. Kan ha varit bland de böcker jag fick som innehöll klassiker i förkortad form.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vid närmar till var det En världsomsegling under havet och Från jorden till månen men vet ej om de räknas som klassiker precis.

      Radera
  2. Mästaren och Margarita har jag också i min trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men va kul, kanske vi ska läsa den i sommar.

      Radera
  3. Känner bara till den i mitten av dessa. Nyfikenheten för Jules Vernes klassiker har stävjats av att det ska vara en bok för barn... men det borde förstås inte vara något hinder! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böcker för barn jag men då passar det mig, hihi. Jag har mycket barnasinne kvar.

      Radera
  4. jag tänkte vara med på utmaningen. svårigheten är bara att väja klassiker... Mästaren och Margarita har jag aldrig lyckats ta mig igenom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men va skoj, jag har nog bestämt att jag ska vara med.

      Radera
  5. Jules Verne läste jag förr, Moment 22 såg jag som film, boken väntar i hyllan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja finns Moment 22 som film, det visste jag inte.

      Radera
  6. Jules Vernes böcker glömde jag! Vill verkligen läsa minst en av hans böcker. Jag ska fundera på om jag ska vara med på utmaningen i sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog med, kul att läsa klassiker.

      Radera
  7. Moment 22 har jag inte läst men de andra två är jättebra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh vad bra då kanske jag ska välja de till utmaningen

      Radera
  8. Vernes och Hellers böcker har jag läst och tyckt mycket om :-) Mästaren och Margarita har jag stående i bokhyllan och det är kanske dags att läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men det låter ju bra. Jag fick Mästaren och Margarita tipsat av en vän.

      Radera
  9. Å Jules Verne! Det är en av mina största favoriter, såna rejäla äventyr.

    SvaraRadera
  10. Moment 22 vill jag läsa. Och Mästaren och Margarita vill jag läsa om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja då läser vi dem i sommar då Maria

      Radera
  11. Både Jorden runt på 80 dagar och Moment 22 har jag läst och tyckt väldigt mycket om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu är jag övertygad att jag ska välja dem i klassikerutmaningen.

      Radera
  12. Bulgakov skulle jag också vilja läsa. :)

    SvaraRadera
  13. Jag har läst en av dem; Jorden runt på 80 dagar. Det var för ganska längesedan, men jag minns att jag tyckte om den.

    SvaraRadera