tisdag 12 maj 2015

Tematrio - Andra Världskriget

Lyrans Noblesser har denna gången tänkt sig tematrio om 2:a världskriget så här skriver hon på bloggen. 
Vi hade ju Krig och Fred som tema på Kulturkollo förra veckan och jag hade planerat att skriva en del, som jag sedan inte hann få till. Lite i efterhand blir det därför tema Andra Världskriget i veckans trio. Berätta om tre romaner, filmer eller TV-serier som handlar om Andra Världskriget. 
Jättebra bok där handlingen är placerad i Ryssland. Den måste ni bara läsa, en del glömmer man aldrig.
Också en helt fantastisk bok med en annorlunda uppbyggnad på berättandet.
Denna resa har min svärmor också gjort, ja inte exakt men ungefär så. Hon pratar dock inte om kriget men hon var bara nio år när det bröt ut. En jättebra bok är det.
Sedan kan jag inte låta bli utan måste nämna tre filmer.
Pearl Harbor
Örnnästet
Den engelske patienten
Så grymt bra filmer alltså

23 kommentarer :

  1. fin trio, syskonen Einhorns böcker är bra.

    SvaraRadera
  2. Jag har läst de två första, och särskilt Stefan Einhorns bok gillade jag skarpt.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst böckerna, men Den engelske patienten var en mycket bra film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt bra böcker, de kan jag verkligen rekommendera.

      Radera
  4. Har inte läst någon av böckerna. Filmerna har jag dock sett allihop :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böckerna är riktigt bra och filmerna med så klart

      Radera
  5. Jag har varken sätt eller läst någon av de du nämner här. Men jag blir lite sugen på de två första böckerna du nämner :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan verkligen rekommendera böckerna, allihopa, så himla bra.

      Radera
  6. Att jag inte tänkte på att ta med Änglarnas svar, den var ju helt fantastisk! Ninas resa var bra att bli påmind om - vill läsa. Tjuvarnas stad låter också intressant, tack för tips! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va kul att kunna ge tips, trodde faktiskt det var böcker alla läst,

      Radera
  7. Jag håller med om att en del i Tjuvarnas stad glömmer man inte.

    SvaraRadera
  8. Känner inte till någon av dessa, tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag som trodde det var böcker alla kände till, tänk va fel jag hade.

      Radera
  9. Pearl Harbour är en riktigt bra film! Jag känner igen Tjuvarnas Stad och jag tror nästan att jag har läst den, men jag är inte säker.

    SvaraRadera
  10. Tjuvarnas stad är fantastisk bok!

    SvaraRadera
  11. Tre böcker som jag absolut kan tänka mig att läsa. Bra filmer du nämnt här.

    SvaraRadera
  12. Ninas resa är en av de absolut bästa jag läst om andra världskriget, men jag har tipsat så ofta om den att deet blev andra titlar i min trio. Svältskildringen i Leningrad (Tjuvarnas stad) har stannat kvar hos mig...

    SvaraRadera