söndag 18 oktober 2015

En smakebit på sondag

Söndag och idag får jag middagsgäster, så jag har lite att göra. Men det är kära besvär när ens barn kommer på besök.
Om inlägget konstigt ut, så beror det på att det är från plattan allt funkar inte lika bra.
Fortfarande Alice lyssnar jag på just nu och smakebiten kommer från när barnen får reda på att mamman har Alzheimer sjukdom.

”Är den autosomal dominant?” undrade Tom.
”Ja.”
Han sa mer till Tom, men bara med blicken.
”Vad betyder det? Pappa, vad sa du till honom?”
”Det betyder att risken är femtio procent att vi får Alzheimers sjukdom”, svarade Tom.
”Och min bebis då?”
”Du är inte ens gravid”, sa Lydia.
”Anna, om du har mutationen så är risken densamma för dina barn. Risken för att dina barn ska ärva den är också femtio procent”, sa Alice.
”Jaha, vad gör vi nu? Ska vi gentesta oss?” frågade Anna.
”Ni har möjlighet att göra det”, sa Alice.
”Herregud, tänk om jag har den? Och sedan kanske mitt barn får den”, sa Anna.

Nu ska jag göra lite äppelpaj, ha en skön söndag.

35 kommentarer :

  1. Den hä tyckte jag riktigt bra om. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter toppen så här långt är den bra men någon tår kommer då och då

      Radera
  2. Tänkte läsa den här så småningom. Mmm, äppelpaj! Buda upp en bit till Övik, kanske? ;) Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh det blev en hel paj över så den fick jag skicka med dottern.

      Radera
  3. Ukjent bok for meg. Takk for smakebiten!

    SvaraRadera
  4. Känner inte till denna bok - tack för smakbit. Fixa äppelpaj idag var också ett bra tips - det tar vi till oss direkt! :) Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  5. Tror inte jag vill läsa denna. Filmen är väl inte aktuell heller. Sambon skulle bli tokig om jag lurade honom att titta på den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem vet jag kanske inte läser färdigt för sådan här böcker är jobbiga men samtidigt är jag nyfiken.

      Radera
  6. Tack för smakbiten - den här boken tyckte jag om fast den var jobbig.

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten. Funderar på att läsa den boken.

    SvaraRadera
  8. Det här är ingen bok för mig. Hoppas du får en bra söndag!

    SvaraRadera
  9. en riktigt bra och mycket gripande bok. till skillnad från filmen, som mest var tjusig. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser boken först får vi se om jag filmen

      Radera
  10. Jeg har ikke lest boka, men sett filmen. Den var kjempebra - og svært gripende.

    SvaraRadera
  11. Eplepai hørtes godt ut!
    Altzheimer er en skremmende sykdom og jeg forstår uroen når man får vite den er arvelig.
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  12. Inte en sjukdom man vill ha i generna. Isch.

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten. Denna är jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
  14. Tack för smakbiten! Verkar vara en stark bok. Gott med äppelpaj, blev det här också ;)

    SvaraRadera
  15. Takk for smakebiten! Også et aktuelt tema i bokhøsten her i Norge. Vetle Lid Larssen har gitt ut en bok om forholdet til sin far, som var en kjent norsk skuespiller, og hvordan alt endret seg da faren fikk Alzheimer. Tenkte jeg skulle lese den etter hvert, selv om det er et trist tema.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är sorgligt men samtidigt intressant.,

      Radera
  16. Låter som en bok som jag skulle gilla. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera