måndag 12 oktober 2015

Tematrio - Krig, flykt, exil

Så här skriver Lyran på sin blogg; I morgon ska jag prata på stadsbiblioteket i Karlstad om litteratur som handlar om krig, flykt och liv i exil. Jag har rätt många idéer, men tar gärna emot lite tips så här i sista minuten.
Berätta om böcker som handlar om människor som upplever krig, flyr och lever i exil!
Oj, vad svårt, jag kan bara massa böcker om andra världskriget, sedan har jag så himla dåligt minne.
Det handlar om Nina  och hur hon när allt blir tuffare i ghettot smugglas hon ut.
En bok jag tycker var så himla bra och jag väntar på att nummer 3 ska komma, Denna tar oss bland annat tillbaka till Kongo 1964.
Så en bok som jag vet jag tyckte mycket om men tyvärr sviker mig minnet lite.
Men visst var det en revolution eller något där.
Nu dags att krypa till kojs, upp görtidigt imorgon
Ha en skön måndag, eller typ natt.

17 kommentarer :

  1. Fjäril i koppel är den enda jag läst av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Fjäril i koppel har jag läst, men inte de övriga. Verkar bra!

    SvaraRadera
  3. Det är väl iranska revolutionen som Pirzadeh skriver om och flydde från?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det måste det väl vara, jag kommer inte ihåg.

      Radera
  4. Jag har bara läst Fjäril i koppel av dessa. Tack för tips!

    SvaraRadera
  5. Tre spännande tips. Ninas resa har jag tänkt läsa ett tag men inte kommit mig för.

    SvaraRadera
  6. Har faktiskt läst både Kongospår och Fjäril i koppel. Bra böcker båda två.

    SvaraRadera
  7. Ninas resa är en av de bästa böcker som handlar om andra världskriget jag läst (och det har blivit några stycken...).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är så himla bra, kanske omläsning snart

      Radera
  8. Åh tänk, inte en enda har jag läst!

    SvaraRadera