söndag 25 oktober 2015

Mats Strandberg - Färjan

I kväll ska 1 200 förväntansfulla passagerare åka på en kryssning mellan Sverige och Finland. Men det finns något ondskefullt ombord på den här resan. Mitt i natten är färjan plötsligt avskärmad från omvärlden. Det finns ingenstans att fly. Det finns inget sätt att kontakta land. Och du vet inte vem du kan lita på.
Mats Strandberg följer upp succén med Engelsfors-trilogin med en spännande skräckroman. Liksom i Engelsfors blandas det socialrealistiska med det övernaturliga, på en plats som många svenskar har en relation till. Här får vi lära känna både passagerare och personal. Den ensamma gamla kvinnan som söker äventyret. Den avdankade schlagerstjärnan som leder karaokekvällarna. Mannen som tidigare jobbat ombord och nu återvänder för att iscensätta ett spektakulärt frieri. Ordningsvakten som med sina tre kollegor försöker kontrollera det dagliga kaoset ombord. De tolvåriga kusinerna som var bästa vänner innan en familjehemlighet kom emellan dem.

Relationer sätts på prov. Vanliga människor tvingas bli hjältar. Men det som händer den här natten kan också locka fram det värsta i dem. Välkommen ombord på Baltic Charisma. Hämtat från Norstedts

Karaktärerna och miljön är ypperligt framställda i denna bok, nästan på ett filmiskt sätt och boken är både spännande och lättläst, ändå är jag lite tudelad i min åsikt. Varför undrar ni säkert? Det har nog att göra med min "blod och sprutfobi" till viss del i alla fall, jag gillar INTE splatterfilmer. Och i början av boken blir det lite väl mycket av den röda varan, MEN ändå läser jag vidare och det är för jag finner vissa delar så himla intressant. Speciellt scenen, att det utspelas på en båt, där ingen kan komma därifrån, hemska tanke. Längre in i boken blir det bättre (mindre rött eller så har jag blivit härdad) och jag märker knappt att jag börjar närma mig slutet.
Boken är ändå på närmare 500 sidor. En liten fundering , jag undrar hur många gånger Mats åkt färjan för att få inspiration och får man sådana tankar, ja vem vet vad nästa bok utspelar sig. Tåget till Linköping, BVC eller Hagabion !? I vilket fall som helst vill jag hemskt gärna läsa nästa bok.
Men ändå summan av kardemumman blir ändå mer än godkänt. Spännande och lättläst men inget för fegisar. BETYG 4+
Inbunden
Språk: Svenska
Antal sidor: 476
Utg.datum: 2015-09-17
Upplaga: 1
Förlag: Norstedts
Dimensioner: 235 x 165 x 35 mm
Vikt: 798 g
SAB: Hce
ISBN: 9789113060309
Tack till Norstedt för rec.ex.
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

6 kommentarer :

  1. Åh vad jag hoppas att jag ska hinna med denna i november :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går fort att läsa Färjan så det fixar du säkert

      Radera
  2. Jag hoppas jag får tag på Färjan snart. Jag ser verkligen fram emot att läsa den! :)

    SvaraRadera
  3. Den här ligger i lyssnarhögen, förhoppningsvis så dröjer det inte så länge innan det blir dags.... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men då får jag kolla in vad du tyckte sedan.

      Radera