söndag 25 oktober 2015

En smakebit på sondag

Jag har tagit en ordentlig sovmorgon vaknade för en stund sedan. Idag måste vardagsrummet städas färdigt och överhyllorna i Billybokhyllorna fyllas. (Det lär inte bli svårt).
Våran bokklubb Ex libris hade bokträff igår en del hade varit på biblioteket innan och lyssnat på Lena Andersson. God mat efteråt och diskussionerna på topp.
Jag läser bland annat denna bok och här följer ett litet smakprov från ett luciatåg 1951.
***
Dorotea föreställde sig vattnet mot sin bara hud en sommardag, tången som kittlade henne under fötterna och det mjuka, gröna sjögräset som vajade som en hemlig port till undervattensvärlden. Hon var så inne i känslan av att vara ett med havet att hon inte märkte att det just efter ”Staffan var en stalledräng” började rinna gul vätska mellan hennes skor. Det var först när en pojke på första bänkraden drog upp benen som hon såg urinen som rann längs stengolvets ådror. I samma sekund kände hon en frän lukt, hon hann inte förstå vad det var innan kallt vatten sköljdes över hennes huvud. Det sprakade till och hon hörde en dov röst ropa: ”Hennes hår!” Sedan blev världen mörk och tyst.
***
Jag svimmade när jag gick i luciatåg i sexan men att kissa ner sig och få eld på håret måste vara värre.
Ha en bra söndag och för mer smakebitar titta in här

30 kommentarer :

  1. Oj, det där var ju ingen trevlig upplevelse. Har varken kissat ner mig, fått eld i håret eller svimmat under ett Luciatåg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis Monika, både jag och min dotter svimmade i luciatåget. Något genetiskt kanske.

      Radera
  2. Usch låter inte som något kul luciatåg! Trevlig söndag :)

    SvaraRadera
  3. Men stackaren... Svårt att återhämta sig efter något sådant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Nämen usch, det där lät ju hemskt! Jag var lucia i trean men det gick helt smärtfritt.

    SvaraRadera
  5. Det hørtes ut som et traumatisk Luciatog! Godt det bare var i en bok :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  6. Jag satt som åskådare vid ett Luciatåg i kyrkan. Plötsligt svimmade Lucian.
    - Lucian brinner! ropade några barn.
    En kyrkvärd hällde vatten på Lucian och kantorn stod och grät. Det var ett minnesvärt Luciafirande...

    SvaraRadera
  7. att fira Lucia kan vara dramatiskt på flera sätt. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen, jag var med om ett luciafirande som aldrig blev av för mig.

      Radera
  8. Tack för smakbit! Det där lät ju verkligen inte som något vidare stämningsfullt luciaframträdande. ;)

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten - det låter som en alldeles förskräcklig upplevelse ;) ... Lucia-tåget alltså, inte boken!

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten. En okänd titel för mig.

    SvaraRadera
  11. Fy, inte ett luciafirande man skulle vilja ha. Fördelen med att någon släcker ens hår är väl att allt vatten kanske döljer att man kissat ned sig...

    SvaraRadera
  12. Hoppas personen i smakbiten fick någon annan chans att gå i luciatåg. Det kunde behövas efter en sån upplevelse.

    SvaraRadera