fredag 22 januari 2016

Bokbloggsjerka 22 – 25 januari

Fredag och Bokbloggsjerka, denna vecka har Annika ställt denna fråga;

Jag hade egentligen tänkt ställa frågan om vilka utmaningar du har tänkt ge er i kast med i år, men jag har sett att väldigt många redan har besvarat den så den får bli en bonusfråga som ni får svara på om ni vill.

I stället vill jag veta vilken bok/vilka böcker du tycker är bäst som är baserad/e på tv/film. Det är även möjligt att vända på den här frågan: tv/film -> bok/böcker. Du väljer själv vilken variant du vill svara på.

Jag väljer nog att svara på den sistnämnda då jag redan i mer än ett inlägg skrivit om mina utmaningar. Det finns fortfarande tid kvar att anmäla sig till Månadens bästa bok och Spänningsutmaning 2016.
Jag bara älskar boken (recension kommer snart) men filmen är också super, jag faktiskt sett alla filmer med Miss Marple som är så sjukt bra. Men det ska vara med 
Geraldine McEwan tyvärr gick hon bort i januari förra året.
Jag gillar hennes sätt att tolka Miss Marple, när hon plirar med ögonen.
Hon har spelat med Kevin Costner i Robin Hood: Prince of Thieves där även Alan Rickman var med.

Agatha Christie's Marple (TV Series) 
Miss Marple
- Ordeal by Innocence (2007) ... Miss Marple
- At Bertram's Hotel (2007) ... Miss Marple
- Nemesis (2007) ... Miss Marple
- Towards Zero (2007) ... Miss Marple
- The Sittaford Mystery (2006) ... Miss Marple
- By the Pricking of My Thumbs (2006) ... Miss Marple
- The Moving Finger (2006) ... Miss Marple
- Sleeping Murder (2006) ... Miss Marple
- A Murder Is Announced (2005) ... Miss Marple
- 4:50 from Paddington (2004) ... Miss Marple
- The Murder at the Vicarage (2004) ... Miss Marple
- The Body in the Library (2004) ... Miss Marple
Ha en skön helg.

31 kommentarer :

  1. Geraldine McEwan är min favorit Miss Marple också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon ser så godmodig ut även om hon är riktigt slug.

      Radera
  2. Jag är inte helt säker på om jag har sett 4:50 från Paddington, men jag tror jag har sett filmatiseringar av böcker med Miss Marple :)

    SvaraRadera
  3. alla Agatha Christies filmatiseringar är fina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen, tror jag sett dem mer än en gång.

      Radera
  4. Min favorit som Miss Marple är faktiskt Dame Margaret Rutherford i de gamla filmerna.

    SvaraRadera
  5. Har också sett dem mer än en gång, och samma sak gäller Poirot. Kollar du på Partners in Crime på TV 4 på tisdagar? Också riktigt bra om Tommy & Tuppence :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det har jag helt missat, rackarns och nu var man tvungen att ha premium.

      Radera
  6. En hel del av filmatiseringarna har jag sett men det var ett tag sen nu!

    SvaraRadera
  7. Miss Marple är så härlig!

    SvaraRadera
  8. Geraldine McEwan är min favorit-miss Marple! Jag har svårt att se någon annan i rollen :)

    SvaraRadera
  9. Hmm, jag har sett en del Miss Marple, men jag kan inte komma ihåg vilka, de flyter liksom ihop! Borde läsa mer Christie.

    SvaraRadera
  10. Ja, jag längtar minsann också efter veckoslut..

    SvaraRadera
  11. Har sett några miss Marple, men inte läst dem...

    Härligt slagord på slutet :)

    SvaraRadera
  12. Miss Marple är top notch, man kan lugnt se om ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varje sommarkväll brukar jag och dottern kolla om på en serie, nu har hon tyvärr flyttat.

      Radera
  13. Än så länge är just denna Christie klara favoriten! Men för mig vad gäller filmatisering toppar den från 1961 med Margaret Rutherford i huvudrollen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej henne gillade jag inte alls, hon hade inte samma charm

      Radera
  14. Jag har också sett en hel del Miss Marple på tv, men också läst några av böckerna. Miss Marple funkar alltid! :)

    SvaraRadera
  15. alltid trevligt med Agatha Christie i (nästan) alla former. jag blir sugen på omläsning

    SvaraRadera