söndag 24 januari 2016

Mariette Lindstein - Sekten på Dimön

På en dimmig och vindpiskad ö utanför Bohusläns kust, har en New Age-rörelse slagit sig ner. Deras karismatiske ledare, Franz Oswald, har utvecklat en lära, ViaTerra, som sägs återställa själslig frid och kroppens naturliga balans. Rörelsen har en magnetisk dragningskraft på kändisar och makthavare i höga positioner. Sofia Bauman, som precis tagit sin universitetsexamen, blir fascinerad av Oswalds lära. Osäker på vad hon vill göra med sitt liv, och charmad av Oswald, antar hon hans jobberbjudande. Snart blir hon dock varse de enorma uppoffringar som engagemanget kräver. Och när sommaren ger vika och höstdimman driver in och slukar ön, börjar hon undra om hon blivit indragen i en sekt. Samtidigt anar hon att det finns en skillnad mellan rörelsens ansikte utåt och Oswalds avsikter, och ju fler stenar hon vänder på, desto mer ångrar hon sitt beslut. 
Men Oswald styr med järnhand och ett elstängsel har rests runt sektens ägor. 
Vägen tillbaka till ett normalt liv förvandlas långsamt till en mardröm. 
För ingen har någonsin lämnat ViaTerra. Hämtat från Mörkersdottir förlag

Jag fick en förfrågan av författaren om att läsa denna bok, men gissa min förvåning när denna halvtegelbok dök upp i brevlådan. Nu var boken väldigt lättläst men en bra layout och relativt stora bokstäver, det gillar jag. När jag läste boken hade jag i början lite svårt att förstå, jag kunde inte riktigt ta in att det kunde vara så här. Men eftersom författaren själv varit medlem i Scientologikyrkan så känns allt trovärdigt. Man blir både chockad och förskräckt att det kan gå till så här och ju längre in i boken ju värre blir det. Detta är en sträckläsningsbok som jag starkt rekommenderar, engagerande.  BETYG 5
Inbunden
Språk: Svenska
Serie: ViaTerra (del 1)
Antal sidor: 504
Utg.datum: 2015-08-31
Upplaga: 1
Förlag: Mörkersdottir förlag
Medarbetare: Rosesund, Frida (form)
Dimensioner: 230 x 160 x 40 mm
Vikt: 835 g
SAB: Hc
ISBN: 9789175990651
Tack Mariette Lindstein för jag fick läsa boken.
Köp boken på Bokus eller Adlibris

17 kommentarer :

  1. Den har jag på att läsa listan, ser fram emot den.

    SvaraRadera
  2. Åh den här skulle jag vilja läsa! :)

    SvaraRadera
  3. Jag tror jag måste läsa denna.

    SvaraRadera
  4. Har beställt den på biblioteket. Blir ännu mer sugen efter din recension :)

    SvaraRadera
  5. Absolut en sträckläsningsbok. Extra intressant (och såklart oerhört ruskig!) upplevde man handlingen eftersom det var så inlevelsefullt berättat.

    SvaraRadera
  6. Hej Mia! Kom precis ihåg din fina blogg. Skickade jag dig andra boken: sekten som återuppstod?

    SvaraRadera