lördag 25 maj 2019

Ashley Dyer - Ristat i hud

I månader har poliskommissarie Greg Carver jagat en gäckande seriemördare. En mördare som tillfångatar sina offer och ägnar veckor åt att tatuera varje centimeter av deras kroppar. Tills de blivit ett konstverk att visa upp för världen. Utredningen verkar ha gått i stå när Greg Carver en sen kväll brutalt skjuts ner i sitt hem. Hans kollega Ruth Lake är först på plats, men istället för att begära förstärkning så städar hon snabbt undan alla spår efter mördaren. Vad är det hon försöker att dölja och vem är mördaren? Och är Greg verkligen död?

Ristat i hud är en fängslande spänningsroman som tar dig med på en berg-och-dalbana av hemligheter, överraskningar och svek i jakten på en makaber mördare. Hämtat från Louise Bäckelin förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag tror jag fick e-post och valde att jag ville läsa boken.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget lovar en riktigt läskig deckarhistoria och det vet jag inte om den lever upp till.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättförståeligt och inte komplicerat.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej

Vad gillade du med boken?


Boken började med en rejäl kalldusch. Varför gör Ruth på det viset? Det var nästan så det tog emot att läsa vidare. Nu gjorde jag det och man fick följa Ruth då hon utredde morden. Det var verkligen ingen bladvändare för det gick ganska långsamt, men ändå märkte jag att ju längre in i boken ju mer tyckte jag om den. Och vissa delar av boken sitter kvar i huvudet än och en del deckare man läser glömmer man nästan med detsamma.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, det gjorde jag inte.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Greg och Ruth är huvudkaraktärerna och i början följer man mest Ruth. Jag hade ingen favorit men började gilla Ruth mer än i början av boken.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Miljön var helt okej beskriven, men speciellt personerna.

Vad var annorlunda med denna boken?


Nej, det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag kämpade med läsningen av denna bok men när jag kom till slutet ville jag inte den skulle ta slut. Låter det obegripligt, i alla fall ser jag gärna en uppföljare.

Sammanfattning.


Efter en inledning som gav mig kalldusch så får man följa Ruth när hon gör ett digert polisarbete. Längre in i boken blir det mer spännande även om tempot fortfarande inte är så högt. Men summan av kardemumman blir ändå att jag hemskt gärna skulle vilja läsa en uppföljare.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 3
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Lake och Carver (del 1)
Antal sidor 413
Utgivningsdatum 2018-11-29
Förlag Louise Bäckelin Förlag
Översättare Gabriel Setterborg
Dimensioner 215 x 145 x 30 mm
Vikt 584 g
SAB Hce
ISBN 9789177990451
Tack till Louise Bäckelin förlag för rec.ex
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar