lördag 25 maj 2019

Karin Alfredsson - Sista färjan från Ystad

Sista färjan från Ystad är Karin Alfredssons comeback inom spänningsgenren.

Mannen och kvinnan har kört i ilfart genom Sverige. De sladdar upp på färjan i Ystad, sista avgången mot kontinenten. De parkerar sin Mercedes på bildäck och kvinnan går en sväng runt caben. När hon kommer tillbaka har F:et på bilens registreringsskylt blivit ett E. De är redo för Europa.

Samtidigt väntar en fyraårig pojke på sin födelsedagspresent hemma i Hässelby.

En svårt sjuk kvinna i Solna läser ett mejl från en sommarstugemäklare. Hon måste nog sälja sitt älskade torp, ändå.

En professor i Bromma ser fram emot en romantisk hotellhelg med sin älskare.

En lantbrukare i Uppland provar en alldeles för dyr ny kavaj och väntar på sms från en förbjuden kärlek.

I Stockholm steker en polis, ovetande om situationen, pannkakor till sina barnbarn och ser fram emot pensionen. Snart kommer hon att hamna i en brottsutredning som inte liknar något hon tidigare varit med om. Hämtat från Bokfabriken

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg den på Bokfabrikens hemsida och när jag läste om den så blev jag sjukt intresserad.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Helt okej omslag och bra textstorlek.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Språket var vardagligt och inga konstigheter.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej

Vad gillade du med boken?


När jag började läsa drällde det av personer i boken och jag tänkte hur i alla världen ska jag hålla reda på alla. Men efter ett tag fick jag ganska bra grepp över vilka de var och gemensamma nämnaren var de som Therese och Stefan. Jag tyckte den var mycket underhållande även fast den kanske inte var så superspännande. Det paret drog sig verkligen inte för något när det gällde att lura av människor på pengar.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, absolut inte.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Det var Stefan och Therese och om den tyckte man inte.😡

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Karin skriver riktigt bra och hennes beskrivningar om miljö och personer är ypperliga.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja verkligen Karin är en duktig författare.

Sammanfattning.


En väldigt underhållande bok om ett par som gör nästan vad som helst för att lura av folk pengar. Lättläst och trots att den inte är superspännande så gillade jag den skarpt.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 254
Utgivningsdatum 2019-04-05
Upplaga 1
Förlag Bokfabriken
Medarbetare Andersson, Göran (form)
Dimensioner 217 x 142 x 19 mm
Vikt 404 g
SAB Hc
ISBN 9789178350896
Tack till Bokfabriken för rec.ex
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar