söndag 27 juli 2014

Anne Liljeroth - Bara människor

Journalisten Saga Widerbeck bestämmer sig för att flytta tillbaka till sin barndomsstad i ett försök att hitta sina rötter, och snart låser hon upp dörren till en lägenhet på Smedjegatan 6. Med sig har hon en plan för att göra upp med de personer som en gång sårade henne.

Plötsligt står hon öga mot öga med sina nya grannar, Patrick Swedmark, Per Norder, fröken Andersson och Wille Weber, alla med sina egna historier och motiv. Saga vill få dem att minnas vad de gjorde, och också se henne som den hon är idag.


Men saker och ting blir inte riktigt som hon tänkt sig.


Bara människor är en roman som handlar om livets motsatser, om förutfattade meningar och om behovet av upprättelse. Den handlar om konsten att glömma, gå vidare och förlåta. Men framför allt är Bara människor en historia som inte lämnar sin läsare oberörd. Hur ska det egentligen gå för dem som bor på Smedjegatan 6? Hämtat från Hoi förlag


När jag läste om boken och att det handlar om människor som bor i samma hus, några med en dold agenda tyckte jag det lätt super. När så Anne själv var så snäll och skicka mig ett ex blev jag otroligt glad.

Jag tycker det var synd att det inte fanns någon ritning på huset och var de olika människorna bodde, för det var förtvivlat svårt att hålla i huvudet. (Eller så börjar jag bli för gammal.)
Ibland är det en svår balansgång hur mycket man ska beskriva eller inte om saker, miljö och platser. Här blir det lite för mycket tycker jag. 
Jag hade väldigt svårt att komma in i boken, kanske tack vare jag rörde ihop personerna.(Jag tog faktiskt papper och penna till hjälp till slut.)

Så småningom börjar historien få fart och det ena efter det andra kommer upp till ytan och mitten av boken är rena sträckläsningen, då går det inte släppa boken.

De sista sidorna är dock för mycket om och men om samma sak och då tappar boken fart igen, men eftersom det är Annes debut så förlåter vi det.
Den 13 november kommer uppföljaren "Vanliga människor" och självklart skulle det var kul att läsa vidare om personerna.
Sammanfattningsvis en underhållande roman med en touche av deckare.
BETYG 4-
Inbunden
Språk: Svenska
Antal sidor: 381
Utg.datum: 2013-09-06
Upplaga: 1
Förlag: Hoi Förlag AB
Dimensioner: 217 x 145 x 30 mm
Vikt: 560 g
SAB: Hc
ISBN: 9789186775520
Tack Anne Liljeroth för recensionsexemplar ♥

4 kommentarer :

  1. Alltid spännande att möta nya författare. Låter som en bok som jag skulle kunna tänka mig att läsa ... men de är ruskigt många just nu :).

    SvaraRadera
  2. Jag är lite nyfiken på den här, men jag avvaktar nog lite. Har så himla mycket på att läsa-listan just nu ;)

    SvaraRadera