måndag 5 september 2016

Tematrio - namnsdagar

Nu är ordningen återställd, Tematrio är tillbaka. Lyrans noblesser har denna vecka klurat ut följande fråga;
Vi startar med en namnutmaning. Adela, Heidi, Lilian, Lilly, Kevin, Roy, Alma, Hulda, Anita, Annette, Tord, Turid, Dagny och Helny har namnsdagar de kommande 7 dagarna. Den här veckans tema är att berätta om romaner, filmer eller TV-serier som handlar om eller är skrivna av författare med någon av dessa namn.
Tänk att jag lyckas får in min favoritgubbe Alan Banks i denna trio, jo minsann hans bror Roy är nämligen försvunnen i denna bok.
Anita Shrevre heter en författare som bland annat är känd för denna bok;
Den finns faktiskt som film också.
Sist men inte minst Tordyveln flyger i skymningen. Funderar på att införskaffa den.
Ha en bra måndag och passa på njut av det finna vädret.

11 kommentarer :

  1. Hur kunde jag glömma Anita Shreve!!

    SvaraRadera
  2. gillar också Alan Banks. Shreve har jag läst för länge sedan. Tordyveln var ju fiffig

    SvaraRadera
  3. Härlig lösning med Tord! :D

    Tänkte också på Shreve men henne har jag ju faktiskt inte läst ännu. Pilotens hustru står dock i mammas bokhylla, så det kan bli av!

    SvaraRadera
  4. Tordyveln - det gillar jag! Och boken tillhör en av mina favoriter också :-)

    SvaraRadera
  5. Ja, Tordyveln var verkligen värd en guldstjärna :)

    SvaraRadera
  6. Anita Shreve kom nästan med i min trio :)

    SvaraRadera
  7. Jag har faktiskt inte läst något av Maria Gripe, pinsamt nog. Däremot har jag någon svag misstanke om att jag har läst Pilotens hustru för länge sedan. Eventuellt.

    SvaraRadera
  8. Ha, ha, den sista fick du till bra! Minns att jag verkligen gillade den boken av Gripe.

    SvaraRadera