torsdag 15 september 2016

Läkarbesöket gick inte bra

Ni som följer mig på Instagram eller Facebook kanske redan vet, men här kommer en lite längre version.
Förra sommaren var jag väldigt, väldigt sjuk, hade hög feber, hög sänka och lung-och hjärtsäcksinflammation. Så det blev sjukhusvistelse i nästan 2 veckor. Efter någon månad fick jag också ansiktsförlamning, ett tag på sjukhus IGEN. Efter det blev det en massa kontroller, min medicinläkare trodde jag hade SLE. 
Min reumatolog håller inte med, jag har gått på kontroller hos henne och äter nu en underhållsdos cortison.
MEN mina värden är inte okej så hon ville jag skulle göra muskelbiopsi. Jag fick tid i Värnamo idag klockan 10.30.
Jag hade knappt hunnit sätta mig förrän en läkare ropade mitt namn och sedan sprang han iväg snabbare än blixten. Han tog inte i hand, han väntade inte på mig,
Jag som har blod och sprutfobi samt läkarskräck kan inte bli bemött så, då slår det helt bakut för mig.
Så jag sa till honom att jag kan inte göra det här, jag är livrädd, läkaren bara tittade på mig.
Då kom en sköterska och pratade med mig och sedan ytterligare en men läkaren rusade iväg.
Han hade ingen förståelse alls, det hör till saken att jag ringt innan och talat om att jag har läkarskräck.
Sköterskorna försökte på bästa sätt att övertala mig att göra det och vi bestämde att jag skulle få en annan läkare och att en av dem skulle vara med.
När jag varit hemma ett tag ringer en annan sköterska och vill veta om jag tänker göra det annars får
de skicka tillbaka remissen. Hon var inte alls lika trevlig eller förstående.
Jag funderar på att skita i allt, sluta är cortisonet, så får man väl se vart det leder.
Men samtidigt vill man veta, varför man är så trött jämt, har ont i ögonen och just för tillfället har jag ont i fingrarna och fötterna.

16 kommentarer :

  1. vissa läkare skulle jobba med datorer eller robotar i stället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. (tyvärr är vårdcentraler väldigt stressade av ekonomin - de får bidrag per antal patienter, en vårdtagare som sticker får man ingen ersättning för)

      Radera
    2. Den läkaren skulle absolut jobba med datorer. Man tar väl i hand och förklarar lite.

      Radera
    3. Absolut! Hans föräldrar har helt glömt bort att uppfostra honom...

      Radera
  2. Usch vilket tråkigt bemötande du fick :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var gräsligt och så var man livrädd

      Radera
  3. Patologen är ett bra ställe för dessa läkare också, för där slipper de tala med patienterna...
    Jag tycker ändå att du ska försöka få ett nytt besök med en annan läkare som har större förståelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja det har du rätt i, ska säga det till honom om jag möter honom igen. Vi får se om det blir någon nästa gång.

      Radera
  4. Fy fan för vissa läkare! Det är nog ändå bäst att de utreder vidare så att du kanske får svar. Förhoppningsvis kan du få träffa en annan läkare som är mer förstående och empatisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vissa är gräsliga, vi får se om det blir en nästa gång.

      Radera
  5. En del människor borde verkligen fundera över sitt yrkesval. Hoppa du kan få till en ny tid med en annan läkare, som förstår att han jobbar med människor.

    SvaraRadera
  6. Verkligen ett mycket dåligt beteende av läkaren. Man tycker ju att eftersom du ringt innan och berättat om din rädsla så borde bemötande ha varit raka motsatsen. Försök ändå att få en ny tid, hos en annan läkare, för det är klart att du måste få veta varför du inte mår bra.

    SvaraRadera
  7. Tråkigt att det ska behöva bli sådär, särskilt om man finner det obehagligt redan innan. Men ge det en ny chans så hoppas vi på att det går bättre!

    SvaraRadera
  8. Tråkigt att det ska behöva bli sådär, särskilt om man finner det obehagligt redan innan. Men ge det en ny chans så hoppas vi på att det går bättre!

    SvaraRadera
  9. Ge det ett nytt försök med en ny läkare och en sköterska så kanske det går jätte bra. Minns tillbaka när vi skulle få tbc vaccination på vårdcentralen och en kompis som jag träffade i väntrummet skulle få sin spruta så fick de komma och hämta mig för hon bara grät och var livrädd. De var jätte bra med henne och försökte hjälpa till på alla sätt! Så hoppas det är bättre personal som vaknat på rätt sida nästa gång du ska tillbaka!

    SvaraRadera