torsdag 1 februari 2018

Hett i hyllan #37

Det känns som man skulle behöva ett varmt bad med tanke på det snöblask vädret erbjuder. Men vi får nöja oss med Heta hyllor istället. Bokföring enligt Monika håller i trådarna, så kolla in där.
Handling;
Bröder, låt mig berätta vad som hände«. Med de orden inleds denna täta och nästan vibrerande text. Den gamle SS-officeren Max Aue ser tillbaka på krigsåren i Hitlers armé. I en neutral och redogörande ton, utan tecken på ånger eller självförebråelser, berättar han sin historia. Tidigare har vi fått många vittnesmål om andra världskrigets fasor från dess offer, men här skildras kriget genom bödelns ögon. Fram tonar bilden av Max Aue som en mycket bildad, beläst och kultiverad person. Han älskar musik, litteratur och arkitektur och ser strikt och professionellt på sitt uppdrag att bland annat få koncentrationslägren att fungera så effektivt som möjligt. Samtidigt som han är en kulturvarelse är han en kallblodig barbar. Är människans natur så dubbel, kan vem som helst av oss bli som han? Kan vi alla passera gränsen till mörkret? Och märker vi när det sker?


Jonathan Littell är född 1967 i USA men bor i dag i Spanien. De välvilliga är hans första litterära verk. Boken har tilldelats flera priser, bland andra Franska akademiens pris samt Goncourtpriset.
När jag köpte boken var jag sugen men nu är jag inte det längre.

11 kommentarer :

  1. Aldrig sett förut eller hört talas om så det var ju lite spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hörde talas om den för ett antal år sedan och då köpte jag den.

      Radera
  2. den är faktiskt ganska speciell och mycket tänkvärd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får väl läsa den någon gång, fem-års plan

      Radera
  3. "denna täta och nästan vibrerande text" och sen "I en neutral och redogörande ton" - säger inte det där två olika saker? Det är en konst att skriva baksidestexter, den saken är helt klar. Snyggt omslag, lite Fontana-stuk ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen, blev inte jättesugen på att läsa boken.

      Radera
  4. En helt okänd bok för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man då var det inte du som tipsade om denna.

      Radera
  5. Den boken bor hos mig också. Glömmer dock att plocka fram den. Hoppas att den är bra.

    SvaraRadera