söndag 25 februari 2018

Melanie Raabe - Fällan

Linda Conrads, 38, är en berömd och notoriskt tillbakadragen kriminalförfattare. För tolv år sedan blev hennes syster, Anna, brutalt mördad. Mördaren åkte aldrig fast, men Linda såg honom. Och nu har hon precis sett honom igen på TV.
Mannen är numera en känd reporter, och Linda vet att ingen kommer att tro henne om hon anklagar honom. Så hon gör det hon kan bäst: Hon skriver en ny thriller, om ett mord på en kvinna. Där gärningsmannen kommer undan.
När boken publiceras ger Linda en enda intervju. I sitt eget hem. Till den enda person som vet mer om fallet än hon gör. Han vet vad som hände den där natten. Hon har skrivit en bok om det. Men när han ringer på Lindas dörrklocka vet ingen av dem hur det ska sluta… Hämtat från LB förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Denna kom i brevlådan som en surprise, men när jag läste på baksidan så blev jag jättesugen. Så jag sträckläste hälften av boken, sedan kom ett litet trögare parti, då tog jag en paus som blev lång.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Bra textstorlek och snyggt omslag

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Lättläst och inte så komplicerat.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Det kunde vara lite svårt att hänga med ibland på vilket som var verkligt och vilket som tillhörde boken hon skrivit. Linda skrev nämligen på en thriller om sin systers mord. 

Vad gillade du med boken?

Jag tyckte den var lite ojämn. Först sträckläste jag boken fram till mitten och då la jag ifrån mig boken. Så kom julen och allt annat emellan, men jag kunde inte riktigt släppa handlingen av boken. Så i förra veckan tog jag upp den och läste klart. Slutet var riktigt spännande. 

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Ja det var ett parti i mitten som kändes lite småtrögt. Jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Det var inte jättemånga personer i boken vilket gjorde att man fick ganska bra inblick.
Linda verkade vara lite knepig men så hade hennes syster mördats.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jag tycker de var riktigt bra, fick en bra bild på Lindas hus.

Vad var annorlunda med denna boken?

När man trodde sig listat ut allt, så vände det igen

Vad kunde gjort boken bättre?

Nej, det vet jag inte.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Ja, verkligen

Sammanfattning.

Det var en bok med som levde med mig ett tag, eftersom jag läste den i två omgångar.
En riktigt spännande thriller, speciellt början och slutet då jag sträckläste. 

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 4+
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 303
Utgivningsdatum 2017-03-20
Upplaga 1
Förlag Louise Bäckelin Förlag
Översättare Leif Janzon
Originaltitel Die Falle
Medarbetare Sundh, Lars (form)
Dimensioner 215 x 150 x 30 mm
Vikt 549 g
SAB Hce
ISBN 9789188447159
Tack till LB för överrasknings rec.ex
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar