söndag 25 februari 2018

Petter Lidbeck - Kvinna utan minne

Jag öppnar ögonen. På min högra sida sitter en oklippt pojke med hängande axlar, till vänster två flickor i tidig skolålder. Mittemot mig har jag en fånigt leende man. 
  – Allt bra? frågar han.
  Jag förstår inte. Pratar han med mig?
  Jag har en gaffel i min vänstra hand, en kniv i den högra. På tallriken framför mig ligger en påbörjad pannbiff, sallad och potatis. Det är som om jag satt och åt.

Mia Berggren drabbas av plötslig och oförklarlig minnesförlust. Hon minns varken familj eller vänner, har ingen aning om vem hon är. Hon genomgår omfattande undersökningar utan att läkarna hittar någon förklaring. Undan för undan tvingas hon återskapa sig själv utifrån andras förväntningar. Problemet är att hon inte gillar resultatet.

Kvinna utan minne är en roman om vad som händer med en människa när alla minnen försvinner. Hämtat från Piratförlaget

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg den på förlagets sida och trodde det var en thriller, men det var inte fallet.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Helt okej omslag och bra textstorlek

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Lättläst

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej, det kan jag inte påstå. 

Vad gillade du med boken?

När jag väl kom över det faktum att det inte var en thriller, så tyckte jag boken var helt okej. En annorlunda bok men lysande skrivet av Petter.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Nej det tror jag inte. Det var en ganska tunn bok.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Man kan inte annat än tycka synd om Mias man och barn, det kan inte vara helt lätt.
Nu är det säkert skitsvårt att inte minnas något heller men det kändes nästan som hennes personlighet ändrats.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

De var riktigt bra, speciellt hur Mia och hennes man och barn kände sig.

Vad var annorlunda med denna boken?

Nej det vet jag inte

Vad kunde gjort boken bättre?

Nej, jag kan inte komma på något.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Ja.

Sammanfattning.

En bok om en kvinna som helt utan anledning tappar minnet, men det är nästan som personligheten förändras med. Hon gillar inte det hon skrivit på Facebook och känner inte igen sitt tidigare liv. Den är lättläst och intressant men samtidigt blir man lite beklämd för alla far illa av detta, speciellt Mia själv.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 196
Utgivningsdatum 2018-01-10
Upplaga 1
Förlag Piratförlaget
Medarbetare Pettersson, Johan (form)
Dimensioner 217 x 144 x 18 mm
Vikt 393 g
SAB Hc
ISBN 9789164205377
Tack till Piratförlaget för rec.ex
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar