söndag 25 februari 2018

Karina Johansson - Resan tillbaka

Olga bodde hos familjen Björksjö på Carlsborgs gård i många år, fram till en natt som maren 1980 då herrgården brann och familjen omkom. Polisen betraktade branden som en olycka. Olga däremot, var övertygad om att någon tänt på. Nästa morgon hittade hon Aika Matka, en till synes oansenlig ört, men som besatt oanade krafter. Den kunde åstadkomma tidsresor, och Olga insåg att hon just fått möjligheten att ta reda på sanningen kring branden.

Trettiosju år senare åker Ellinor till ett café där Carlsborg en gång stått. Vid ett toalettbesök svimmar hon av och vaknar snart i en ny verklighet. Carlsborg finns kvar och hela familjen Björksjö är vid liv. Ellinor misstänker att Olga, hennes mormor, skickat tillbaka henne för att rädda familjen och, inte minst, sätta dit mördaren. Vad mormor inte tänkt på var att Ellinors ankomst skulle påverka familjen på flera sätt. För när Ellinor träffar Henrik, sonen i huset, blir ingenting som mormor planerat.
Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick en förfrågan via e-mejl och tyckte det lät intressant.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Textstorleken och att den är häftad är toppen. Men omslaget känns inte superproffsigt gjort.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen?

Det flöt på fint och jag tycker dialogerna var toppen, kändes verkligt.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej, det var inget.

Vad gillade du med boken?

Jag blev verkligen glatt överraskad för jag tyckte den var riktigt bra och annorlunda.
Eftersom den var häftad så passade den bra att ha i sovrummet, så det är inte alla dagar man läste många sidor(fast man ville, funderade starkt på tändstickor för att hålla upp ögonen). Men när det var 100 sidor kvar då läste jag tills klockan var tolv och det är inte så bra när man ska upp fem dagen efter.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Nej, det var det inte.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Det var lätta karaktärer att tycka om, då speciellt Ellinor och mormodern Olga. Jag tror nog att Olga är favoriten, hon var en riktig tuffing.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jag skrattade lite när vi förflyttade oss bakåt i tiden, man tycker inte det är så lång tid. Men Jesus vilken utveckling vi gjort och det hade Karina koll på. Bra beskrivningar, både miljö och person.

Vad var annorlunda med denna boken?

Tidsresor/deckare

Vad kunde gjort boken bättre?

Den hade nog varit mer lockande med ett snyggare omslag. Men det är nog min kreativa sida som säger det till mig.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Ja tack.

Sammanfattning.

Jag hade nog inte väntat mig det jag fick, därför blev jag så blåst av stolen.
Tidsresor och deckare är en utmärkt kombo för en spännande läsning. Plussa på lite förbjuden kärlek sedan är det en läsning du inte vill släppa i första taget. 

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4+
Format Häftad
Språk Svenska
Utgivningsdatum 2017-11-06
Förlag Norlén & Slottner
Dimensioner 210 x 147 x 16 mm
Vikt 266 g
SAB Hc
ISBN 9789188503268
Tack till Karina för rec.ex
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

1 kommentar :

  1. Tack för recensionen, gissa om jag blir inspirerad att fortsätta skriva!

    SvaraRadera