tisdag 6 februari 2018

Vecka 6: Berättelser om kvinnliga levnadsöden

Kvinnliga levnadsöden, där finns många böcker men många är tyvärr olästa. Jag gör väl ett försök.
En omtvistad bok men hur som helst väldigt bra. Maria som blir ihop och får barn med mannen med mörka ögon.
En mycket omskakande berättelse om en uppväxt med föräldrar som inte kan axla ansvaret. (Finns även utgiven under namnet Glasslottet)
Mannen lämnade henne och den tvåårige sonen med bara skulder. Hur tar man sig ur det?
Medinas juvel är berättelsen om Aisha bint Abi Bakr. Redan vid nio års ålder gifts hon bort med profeten Muhammed, en då femtiofyra år gammal man. Superintressant och ibland pulshöjande.
Kvinnliga levnadsöden och inte nämna Bricken, en superbra serie. Man får följa Bricken från 10 års ålder och nu är hon femtio år i del 6. Intressant och underhållande.
Mer förslag hos Johannas deckarhörna.

26 kommentarer :

  1. Gömda lästa jag som tonåring och var helt fast! Nu hade den kanske inte haft samma effekt men den är bra allt spännande vill jag minnas.

    SvaraRadera
  2. Gömda har jag läst, det var väldigt längesedan, men jag minns att den trollband mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var ett tag sedan, men minns att den var super

      Radera
  3. Vibeke Olson är eftersatt hos mig. Måste åtgärda det

    http://violensboksida.bloggplatsen.se/2018/02/06/11510255-topplista-vecka-6/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ett måste tycker jag det finns några böcker

      Radera
  4. Svar
    1. Jag såg några av böckerna på rea, passa på

      Radera
  5. Intressanta böcker allihop. Jag vill läsa eller se filmen Glasborgen/Glasslottet och böckerna om Bricken är också väldigt lockande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den filmen måste man se, har jag helt glömt bort.

      Radera
  6. Glasborgen har jag läst. Bricken väntar i hyllan. måste ta itu med henne. Medinas juvel läste jag också förresten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man du har läst en hel del av dessa.

      Radera
  7. Böckerna om Bricken skulle jag vilja läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är riktigt bra, har dock inte hunnit läsa den senaste än.

      Radera
  8. Medinas juvel och Glasborgen/Glasslottet har jag läst. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  9. Tror inte att jag har läst något på din lista. Gömda har jag tänkt läsa men det har inte blivit av. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  10. Gömda minns jag att jag har läst för länge sedan.

    SvaraRadera
  11. Serien om Bricken är jag nyfiken på!

    SvaraRadera
  12. Olssons böcker vill jag verkligen läsa någon gång :)

    SvaraRadera
  13. Jag tog med serien om Bricken också!

    SvaraRadera
  14. Många bra berättelser om kvinnors liv.

    SvaraRadera