söndag 15 januari 2023

En smakebit på søndag

Då var det söndag och jag håller på att städa bort alla julsaker, och den är en hel del.
Jag har nämligen åtta kartonger med pynt, så jag lär hålla på hela dagen.
Smakebiten är precis från början av boken
Städerskan Aada Kuus står i badrummet till hotellrum 633 på Copperhill Mountain Lodge i Åre. Hon har precis hängt upp två badlakan när ljud hörs från Silversviten intill.
Var det någon som stönade där inne…?
Av rädsla?
Det är sent, efter midnatt. Hon skulle just avsluta sitt pass när hon kom på att 633:an, som ligger bredvid Silversviten, måste få nya handdukar. Det behövde fixas innan hon går hem, gästerna ska checka in imorgon bitti.
Nu står hon som förstenad med blicken fäst på badrumsväggen som gränsar till den stora sviten.
En kvinna skriker, högt och hjälplöst
Jag har kommit längre har nog bara 100 sidor kvar, funderar på att lyssna klart på den då den är så spännande nu.
Ha en skön söndag

23 kommentarer :

  1. Jag har bara läst en enda bok av henne och det är första delen i Sandhamnsserien. Ligger lite efter 😬

    SvaraRadera
  2. Jag har bara läst den första i den här serien. Åtta kartonger, oj. Vi har tre totalt, inkl den med ljusstakarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur jag har förråd i garaget innan hade jag det på vinden, vilket var jobbigt att få upp kartongerna

      Radera
  3. Borde väl också städa huset i stället för bloggen ... men vill inte :D Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  4. Åtta kartonger med julpynt?! Tja, du skriver ju inte hur stora de är så det kanske inte alls är så mycket. Här har vi julpyntet i tre flyttkartonger och en del utanför, så med mindre kartonger skulle vi säkert också vara uppe i åtta, eller rent av fler. Blir alltid lika överraskad över hur lång tid det tar att få undan allt :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är både stora och lite mindre + kassar för ljusstakar. Det är en hel del. Och det tar lång tid också. Tur jag bara har en kartong med påskpynt

      Radera
  5. Skulle vilja läsa böcker av denna författare någon gång. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  6. visst är det Viveca Stens böcker som förekommer som TV - serier med den fina Eva Röse i huvudrollen? i så fall har jag sett men inte läst. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hennes Sandhamns serie förekommer på tv men inte med Eva Röse då tänker du nog på Maria Wern av Anna Jansson. I Sandhamn spelar Alexandra Rapaport huvudrollen

      Radera
  7. får städa min svit själv, tack för smakbiten

    SvaraRadera
  8. Jag som inte läser deckare är så fascinerad av hur ni som gillar dem ens kan hålla isär alla deckarhistorier och hur det är möjligt att variera dem så att inte alla liknar varandra. Ja enda sättet är ju att börja läsa dem själv, men då får så mycket annan litteratur stryka på foten. Tack för smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men även andra böcker har serier. En del Romance böcker kan ha över 20 böcker i en serie.

      Radera
  9. Vi har skalat ner pyntet så allt ryms i utdragslådan på kökssoffan nu. Jag har aldrig läst Viveca Sten men lyssnat till henne på bokmässan och blivit lite nyfiken. Eller var det hennes dotter? Haha :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha. En utdragslåda låter otroligt lite.

      Radera
  10. Tack för smakbiten! Inte läst något av henne, men av hennes dotter som ju också skriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst något av hennes dotter.

      Radera
  11. Tack för smakbiten! Den vill jag läsa!

    SvaraRadera