fredag 6 januari 2023

Mari Bister - Sportdeckaren - Handbollsmysteriet

Efter veckans handbollsträningar försvinner saker ur målvakten Oskars väska. När han hittar en hotfull lapp tvingas han be om hjälp och detektiven Nelly rycker ut.

Vem är det som vill ha bort Oskar från laget? Hur farligt kan det bli? Och framför allt, kan Nelly lösa mysteriet? Hämtat från Idus förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg den i ett nyhetsmejl från Idus förlag och eftersom jag gillat tidigare böcker av författaren ville jag gärna läsa denna. 

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget och illustrationerna är så fina, fantastiskt bra tecknat. Markus Lindholm är konstnären.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst och lättförståeligt

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej

Vad gillade du med boken?


Jag gillade boken och tycker författaren tar upp aktuella saker.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Nelly var en fin kompis som hjälpte Oskar, sådant gillas.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det var super och illustrationerna förstärkte det.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, det vill jag.

Sammanfattning.


Oskar blir av med sina saker och speciellt ledsen blir han då hans turtröja försvinner. Då kallar han in sin kompis detektiven Nelly. Hon börjar nysta i fallet. Boken är väldigt bra och tar upp viktiga saker och längst bak i boken finns diskussionsfrågor. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att använda denna bok som högläsning på fritidshemmet där jag jobbar. Det ska bli intressant att se vad nästa Sportdeckare handlar om.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Sportdeckaren (del 1)
Läsålder 6-9 år
Antal sidor 45
Utgivningsdatum 2022-11-22
Förlag Idus Förlag
Illustratör/Fotograf Markus Lindholm
Dimensioner 220 x 160 x 9 mm
Vikt 234 g
SAB Hcf
ISBN 9789176347157
Min bok var ett recensionsexemplar från Idus förlag 💙💚💛

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar