tisdag 17 januari 2023

Johan Karlsson - Ensam på fritids

Melvin är som vilken tioåring som helst. Han älskar att spela tv-spel, hänga med bästisen Ruben och designa fällor. Och han ogillar skitsvåra mattetal, lärare som aldrig bjuder på glass och när pappa åker iväg på konferens. Eller ja, det sista är ganska lugnt, eftersom Melvin går på världens bästa fritidshem.

En kväll råkar Melvin bli inlåst på fritids. Han ska just försöka ta sig ut när han hör ett par främmande röster. Snart inser han att inbrotts­tjuvarna Smockan och Dockan invaderar hans fritids! Tur att Melvin är en van gamer. Nu ska det gillras fällor!

Ensam på fritids var från början ett filmmanus som fritidsläraren Johan Karlsson skrev och spelade in tillsammans med sina duktiga fritidsbarn under två maxade lov. Kortfilmen har härmed blivit barnbok, och fritids har aldrig varit så spännande som nu! Hämtat från Idus förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg den i ett nyhetsmejl från Idus förlag och eftersom jag själv jobbar på fritids ville jag såklart läsa den. Dt är en barn och ungdomsbok för åldern 6-9 år.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget och övriga illustrationer inne i boken är gjort av Denise Millar. 

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst och inte tillkrånglat.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte jättemycket om den, kanske är man inte så objektiv eftersom man jobbar på fritids. Men så härligt med en bok som handlar om fritids,

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Absolut inte.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Melvin var lite småbusig och var väl inte riktigt snäll mot sin mattelärare. Sen tyckte jag de två skurkarna var roliga, tröga men roliga.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar på både miljö och personer.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det var att den utspelade sig på fritids.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag hoppas Johan förstår att man inte kan lämna dem så, det måste bli en fortsättning.

Sammanfattning.


Så himla härligt, äntligen en bok som handlar om fritids. Melvin som är bokens huvudperson är kanske inte en mönsterelev i skolan, han gillar fritids bättre.(👍)
Speciellt matematik eller som Melvin kallar det mattehelvetet.
Jag tycker boken är väldigt underhållande och väldigt rolig och skulle mycket väl kunna tänka mig att ha den som högläsning på fritids. Dessutom finns det en fin lärarhandledning till boken. Så finns det massa fina tips och regler till en lek i boken.
Jag hoppas verkligen Johan tänker skriva en fortsättning för det behövs böcker som handlar om fritidshem. Ni som jobbar på fritidshem eller har barn där läs boken.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Läsålder 6-9 år
Antal sidor 95
Utgivningsdatum 2022-11-22
Förlag Idus Förlag
Illustratör/Fotograf Denise Millar
SAB Hcf
ISBN 9789176347546
Min bok var ett recensionsexemplar från Idus förlag 💜💙💜

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar