söndag 8 januari 2023

Malin Stehn - Ett gott nytt år

"Det som börjar rafflande blir om möjligt ännu mer nervigt när Stehn skickligt blottlägger den ena familjehemligheten efter den andra. Rena läsfyrverkeriet för dig som gillar domestic crime och Liane Moriartys böcker." M-Magasin

"Malin Stehn beskriver skickligt ytliga vänskaper, utåt sett perfekta liv och äktenskap och hemligheterna under ytan. Från de olika karaktärernas perspektiv, via deras tankar, tvivel och skuld, närmar sig berättelsen den otäcka kärnan." Aftonbladet

17-åriga Jennifer försvinner från en fest. I en annan del av staden skålar hennes mamma Lollo in det nya året med sina gamla vänner, Nina och Malena. De har inte så mycket gemensamt längre, men familjernas nyårsfirande är fortfarande tradition.

När föräldrarna vaknar efter en kväll med för många glas och lite för mycket ärlighet är mardrömmen ett faktum. 

Försvinnandet sätter vännernas värld i gungning och mörka hemligheter tvingas upp till ytan. Hur väl känner de varandra? Och vad hände egentligen på nyårsnatten? Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Det var en Bookiebok (från januari 2022), ni vet prenumerationen där du tecknar dig för en  bok i månaden för 159kr. När ny månaden kommer får du välja på fem böcker och ofta brukar det vara en thriller med. 

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Bra textstorlek och snyggt omslag, även om det inte säger så mycket om handlingen i boken.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst i text men jag vet inte om jag hade velat lyssna på den, fast boken hade visst tre uppläsare tydligen. För varje person har ett kapitel liksom då det handlar om dem i den pressade situation som uppstår.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej


Vad gillade du med boken?


Det var ingen bladvändare direkt men det berodde nog på att jag inte ville läsa vidare om Fredrik. Herregud så han bar sig åt, gjorde saker tre gånger värre, blev så himla irriterad på honom.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Nina var den jag fastnade för, hon kändes som den som hanterade situationen bäst. Då det måste varit hemskt jobbigt då hennes dotter kände dåligt samvete. Fredrik tyckte jag var en riktigt fegis och Malena tänkte mest på allt ytligt.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det var superbra beskrivningar och speciellt relationerna mellan personerna.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja hon kommer ut med en bok den 3 februari som jag hemskt gärna vill läsa, jag tror även den är indelad i olika kapitel för varje person. Jag kollade på ljudboken och då var det fyra uppläsare. 

Sammanfattning.


Boken är välskriven och det är lätt att följa med, inte sjutton olika karaktärer, utan alla har var sitt kapitel och det står klart och tydligt vem det handlar om. Spänningen byggs upp ju längre in i boken man kommer och ibland blir det nästan jobbigt att läsa. Så spännande. (När jag ser på film gömmer jag mig i en kudde). Jag gillade verkligen boken och ser verkligen framemot nästa bok av Malin. Så söker ni efter en bok med spänning, hemligheter, vän relationer och oväntad upplösning ska ni läsa denna bok.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 4

Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 412
Utgivningsdatum 2021-10-12
Förlag Albert Bonniers Förlag
Medarbetare Grandin, Elina (form)
Dimensioner 222 x 145 x 34 mm
Vikt 547 g
SAB Hc
ISBN 9789100187002
Min bok var en Bookiebok 💛🧡💛

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar