tisdag 3 januari 2023

Maria Balthammar - Nilja : Mormor och skatten i skåpet

Niljas mormor är en samlare. Inte bara av saker, utan minnen också.

Vad är det som gömmer sig i skåpet hos mormor, undrar Nilja. Jo, det är en guldgruva med saker som ingen längre minns. Bortglömda historier och till och med magi, säger mormor. Mamma vill sortera och slänga. Men varför vill mormor inte kasta sin matta?

Följ med Nilja på äventyr med mormor. Hämtat från Visto förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg den i ett nyhetsmejl från Visto förlag.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget är fint och taget från boken.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Det var inga krångligheter med språket.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag är lite kluven här, det känns inte som en bok för 3-6 åringar. Boken känns lite spretig.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


En del bilder är så snygga, den från återvinningsstationen till exempel medans andra känns lite slarviga. Men jag kanske har fel.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Nilja och hennes mormor är huvudpersonerna, nej, ingen favorit.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

En del var riktigt bra.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte

Vad kunde gjort boken bättre?


Jag har funderat en del men jag vet inte ärligt talat.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, varför inte?

Sammanfattning.


Nilja är med sin mamma hos mormor och mamman vill rensa ut för mormor har för mycket saker. När de är på återvinning och ska slänga saker ångrar sig mormor och Nilja räddar trasmattan. Det känns inte som en bok för 3- 6 åringar, men jag kan ha fel. En del bilder är superfina medans en del känns slarviga, men det ska säkert var så. 

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 3
Format Inbunden
Språk Svenska
Läsålder 3-6 år
Antal sidor 32
Utgivningsdatum 2022-12-07
Förlag Visto Förlag
Illustratör/Fotograf Maria Balthammar
Dimensioner 228 x 175 x 8 mm
Vikt 228 g
SAB Hcf
ISBN 9789178859740
Tack till Visto förlag för rec.ex. 💙💚💙 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar