tisdag 10 januari 2023

Gunilla Tähti Wigge - En sexårings alfabet – retroupplaga

En härlig ABC-bok på rim.

När jag blir stor får jag göra som jag vill
utan att en enda vuxen säger till.
Allting blir roligt och lätt som en plätt
när jag får göra på mitt eget sätt.

En sexårings alfabet gavs ut första gången år 2000.
I den här retroupplagan har bokstaven W lagts till. Hämtat från Visto förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg den i ett nyhetsmejl från Visto förlag, tyckte den såg rolig ut.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Framsidan såg rolig ut men en del illustrationer inne i boken var lite tråkiga.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


En abc bok på rim.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej. 

Vad gillade du med boken?


Denna föll mig inte i smaken, en bok för 3- 6 åringar men tror inte de förstår den.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej då.

Vad kunde gjort boken bättre?


Jag älskar fina illustrationer i barnböcker, så är det bara. 

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, hon har skrivit en serie som heter Familjerna på Soläng som jag skulle vilja läsa.

Sammanfattning.


En abc- bok på rim som inte helt föll mig i smaken och kanske skulle de passa lite äldre barn. Pilarna när man skriver bokstäverna var bra.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 2
Format Spiral
Språk Svenska
Läsålder 3-6 år
Antal sidor 64
Utgivningsdatum 2022-10-19
Förlag Visto Förlag
Illustratör/Fotograf Stina Allansson, Fred Allansson, Max Wigge, Oskar Wigge
Dimensioner 160 x 152 x 13 mm
Vikt 184 g
SAB Hcf
ISBN 9789178859153
Min bok är ett recensionsexemplar från Visto förlag 💙💜💙

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar