måndag 23 januari 2023

Pascal Engman - X

Sport- och spelindustrin exploderar, men bortom onlinebettingen finns en underjordisk marknad där de stora transaktionerna sker genom matchfixning, våld och korruption.

En mördad fotbollsfru i en lyxvilla på Lidingö. En pojke i förorten med en framtid som idrottsstjärna. En utstött mellanstadielärare som drömmer om att bli sedd för den hon är. I den senaste delen i serien om Vanessa Frank vävs deras historier samman till ett fartfyllt drama och en omöjlig ekvation. Nu måste polisinspektör Vanessa Frank hitta den okända variabeln X innan det är för sent.

X är en rafflande resa in i de kriminella nätverkens värld. Sportindustrin är en av vår tids mest transaktionstäta marknader och ett fotbollsproffs kan idag tjäna miljarder. Baserad på gedigen research har Engman skapat en fiktiv thriller om det skoningslösa spelet bakom spelen. Med sina mångbottnade karaktärer är X en djuplodande spänningsroman om människans starkaste drivkrafter. Hämtat från Bookmark förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har alltid velat läsa något av Pascal Engman så jag bad om ett recensionsexemplar från snälla Bookmark förlag. Blev lite chockad att den var så tung när den kom men det var över 600 sidor.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Textstorleken var bra och omslaget var helt okej.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Jag hade inga problem med språket, det flöt på fint.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, absolut inte.

Vad gillade du med boken?


Det tog mig ett tag att läsa boken, men det var inget problem att lämna boken några dagar och sen komma tillbaka och ta vid igen. Den frågan jag ställde mig efter ha läst boken var; Varför har jag inte läst någon av Pascals böcker tidigare?

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag hoppade inte över något och inga ställen var tråkiga, trots en ganska mastig bok.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Vanessa Frank var huvudkaraktären och jag har nog ingen klar bild av henne än. Till sin hjälp har hon även Mikael och Nicholas.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det var superbra beskrivningar på både miljö och personer. Vi rörde oss också på olika ställen.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Jag kommer inte på något.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja,det vill jag verkligen, har köpt boken han skrivit ihop med Selåker, den måste läsas.

Sammanfattning.


En riktigt maffig bok både i vad gäller volym och innehåll, jag kan ärligt säga att trodde inte det fanns så mycket spel och fuffens inom fotboll. En välskriven trovärdig story som säkert krävt en hel del 
research. 
Men vilken bok, vilket innehåll och vilken spänning. Jag trodde inte jag skulle hänga med för detta var bok 5 i serien men det gjorde jag. Nu är jag sugen på mer Pascal Engman böcker.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 5

Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Vanessa Frank (del 5)
Antal sidor 623
Utgivningsdatum 2022-09-19
Förlag Bookmark Förlag
Medarbetare Grandin, Elina (form)
Dimensioner 216 x 145 x 45 mm
Vikt 844 g
SAB Hc
ISBN 9789189393875
Min bok var ett recensionsexemplar från Bookmark förlag 💛💚💛

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar