fredag 6 januari 2023

Mari Bister - Djurdeckarna - Valpäventyret

Ellie hittar mat som djur kan bli förgiftade av. Har allt hamnat i hennes trädgård av misstag eller är det någon som försöker skada hennes valp Leo?

Samtidigt blir grannens getter sjuka. Hänger allt ihop? Kan Jakob och Joakim lösa mysteriet innan något allvarligt händer? Hämtat från Idus förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg även denna i ett nyhetsmejl från Idus förlag.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Underbar layout och omslaget är så fint, Kristian Hägglund kan verkligen teckna djur.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst med bra flyt

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej

Vad gillade du med boken?


Serien Djurdeckarna är så fin och alla så gulligt tecknade, jag gillar dem skarpt.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Ellie, Jakob och Joakim är karaktärerna samt hunden Leo. Då blir nog Leo min favorit för han är så söt.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, gärna.

Sammanfattning.


Grannen är sur för att hunden Leo skäller och sen hittar Ellie mat inkastad i trädgården. Det är mat som hundar inte tål. Nu får de tre kompisarna ett problem att lösa. Det är väldigt spännande att följa upplösningen på denna deckargåta. Så bra skrivet och underbara illustrationer. Längst bak finns också en lista på vad hundar inte tål, jag kan villigt säga att jag inte visste allt det. 

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Djurdeckarna (del 5)
Läsålder 6-9 år
Antal sidor 54
Utgivningsdatum 2022-12-08
Förlag Idus Förlag
Illustratör/Fotograf Kristian Hägglund
Dimensioner 224 x 159 x 10 mm
Vikt 285 g
SAB Hcf
ISBN 9789176347935
Min bok var ett recensionsexemplar från Idus förlag. 💙💜💙

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar