tisdag 21 mars 2023

Tisdagstrio. Vecka 12: De fattiga & de rika

Då är det tisdag och dags för trio hos Ugglan & Boken.
Denna vecka ska det handla om De fattiga och de rika, det får mig lite att tänka på tv-serien Nord och Syd, men nu var det ju böcker.
En gräslig uppväxtskildring med både fattigdom och föräldrar som hade en hel del egna problem.
Jackie Collins böcker handlar om glamour och glitter i stora mängder och denna bok är inte ett undantag. Nu var det superduperlängesedan jag läste den, men kom ihåg att jag var smått chockad efter ha läst den.
Bricken serien som nu består av 8 böcker. Bricken får jobba hårt vid sågverket redan som liten får att de överhuvudtaget ska få någon mat på bordet. Himla bra serie.

18 kommentarer :

  1. inte läst dessa, tack för tips /Hannele

    SvaraRadera
  2. Ha, Rockstar har jag faktiskt läst! För väldigt längesedan. 1994 för att vara exakt. Då gillade jag den.

    SvaraRadera
  3. Läste någon annan bok av Jackie Collins för länge sedan och där är mycket glamour.. Vibeke Olssons böcker vill jag gärna läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket glamour i hennes böcker.

      Radera
  4. Glasborgen har jag läst och någon titel av Jackie Collins men inte Rockstar. Sågverksungen står i min hylla men jag har inte läst den

    SvaraRadera
  5. Jackie Collins passar ju perfekt i temat!

    SvaraRadera
  6. Har ännu inte läst någon Brickenbok fast jag länge har tänkt göra det.

    SvaraRadera
  7. "Gräslig uppväxtskildring" låter inget vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det kan man inte säga att hon hade.

      Radera
  8. Sågverksungen skriver jag upp! Jag tyckte om Vibeke Olssons Ulrike och kriget. Tack för tips!

    SvaraRadera
  9. Just ja, Jackie Collins skrev ju verkligen om glitter och glamour

    SvaraRadera
  10. Rockstar har jag läst flera gånger (mamma har den i bokhyllan) och Sågverksungen.

    SvaraRadera