tisdag 7 mars 2023

Tisdagstrio. Vecka 10: Runt Östersjön

 Östersjön gränsar politiskt i väster till Danmark och Sverige, i öster till Finland, Ryssland, Estland, Lettland och Litauen, i söder till Polen och Tyskland.
Kvinnan som illustrerat de mesta av Astrid Lindgrens böcker Ion Wikland är född i Estland.
Vilka härliga bilder.
Tjuvarnas stad är en bok jag inte glömmer i första taget. Historien utspelar sig i ett belägrat Leningrad, Lev och Kolja ska leverera ett dussin ägg för att behålla sina liv.
En serie jag vill ta upp igen är Avdelning Q, detta är del 6 och i tur på att läsas.
Det är en dansk serie.

11 kommentarer :

  1. Avdelning Q har jag ju läst om, alla utom den allra senaste men den ska läsas i sommar är det tänkt.

    SvaraRadera
  2. egentligen inte läst någon av dessa

    SvaraRadera
  3. Ilon Wikland gör verkligen fantastiska illustrationer!

    SvaraRadera
  4. Verkar spännande med Tjuvarnas stad! Lotta på Bråkmakargatan gillar jag

    SvaraRadera
  5. Gillar Avd Q och var en stund inne på Ilon Wikland - har för mig att det finns en bok OM henne också.

    SvaraRadera
  6. Tack för trevliga tips.

    SvaraRadera
  7. Ilon Wikland, ja, skicklig! Tjuvarnas stad har jag läst.

    SvaraRadera
  8. Ilon Wikland har verkligen gjort underbara illustrationer i Astrid Lindgrens böcker. Lyssnade på ett samtal mellan henne och Mark Levengood. Benioffs bok har jag läst på engelska. Den var riktigt bra!

    SvaraRadera
  9. Ilon Wiklands illustrationer känner en ju igen. Tjuvarnas stad kände jag inte till. Adler - Olsen känner jag till men har inte läst

    SvaraRadera
  10. Ilon Wikland, såklart. Förknippas definitivt med barndomen.

    SvaraRadera
  11. Det är så härlig vårkänsla i illustrationen med gärdsgård där högst upp. Idylliskt och lantligt. Längtan efter vår är ganska svår nu. ;)

    SvaraRadera