fredag 24 mars 2023

Victoria Björn Blomqvist - Fjället tiger still

Malin Hagelins liv är en röra. Hon inser att hon behöver göra upp med det förflutna för att kunna komma vidare. Så hon återvänder till sin barndoms Sälen och tryggheten hos mormor Dagmar.

Samtidigt sker ett fynd på fjället: i ett stenröse där en ny anläggning ska byggas återfinns en kropp. Är det mannen som försvann en vinterkväll för femton år sedan? Vad hände egentligen den kvällen på högfjällshotellet?

Nu återser Malin människorna som en gång betydde allt för henne. Helt ovetande om vilka hemligheter de bär på idag och vad hennes återkomst kommer att riva upp.

Ingen av dem ser stormen komma. Kommer de val de en gång gjorde att förgöra dem?
Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag gjorde det klantiga misstaget att be om ett recensionsexemplar av Victoria och när boken kommer hem ser jag att det är del 2. 🙈 Därför blev jag lite piskad att lyssna på bok 1.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget säger väl inte så mycket, mystik kanske.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


När det gäller en ljudbok så är det väldigt viktigt att uppläsaren gör sitt jobb. Tyvärr så får uppläsaren 
Emelie Strandberg boken att bli monoton och tråkig. Jag får inget sug efter att lyssna vidare, men kämpar mig igenom boken.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag har svårt för att bedöma boken eftersom jag lyssnade på den, men en inte så bra uppläsare.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag hoppade säkert över något eftersom jag somnade till lite ibland.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Malin var huvudkaraktären och Malte som var polis var väl min favorit.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det fick jag inget grepp om.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


En annan uppläsare.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag har ju del 2 så det blir det absolut.

Sammanfattning.


Början var lite rörig och det var många personer att hålla reda på. Jag lyssnade på boken och som jag tidigare nämnt var uppläsaren väldigt monoton. Därför blev boken inte riktigt så spännande, mot slutet blev det lite bättre.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 3
Format Ljudbok
Filformat Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (226.2 MB)
Språk Svenska
Serie Sälen (del 1)
Inläsare Emelie Strandberg
Utgivningsdatum 2022-03-16
Förlag Piratförlaget
ISBN 9789164235008
Min bok lyssnade jag på genom Storytel 💙💜💙

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar