torsdag 23 mars 2023

Helena Eriksson - Snurrigt, Elina

Elina ska åka till Furuvik med fotbollslaget. Hon vågar inte åka någon karusell, men det är det ingen annan än Sara som vet.

– Jag vill inte heller åka, viskar Sara när de andra pratar om berg- och dalbanor. Vi kan spela på hjulen i stället.

När dagen kommer blir Sara sjuk och kan inte följa med. Men det ska Mira, hon som ena sekunden kan vara superrolig och nästa sekund jättejobbig. Ibland riktigt taskig. Och så ska Kim med, tränaren Mattis bonusbarn.

På bussresan får Elina reda på något som Mira hemlighållit för henne, men varför egentligen? Och vem är den där Kim? Varför måste han spela med Elinas fotbollslag trots att han är kille?

Snurrigt, Elina är en bok om att våga vara sig själv och om att alla bär på egna hemligheter som gör en unik. Hämtat från Idus förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg denna barnbok i ett nyhetsmejl från Idus förlag.


Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Jag älskar illustrationerna av Katarina Vintrafors de är så himla fina.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej

Vad gillade du med boken?


Den var riktigt bra

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Elina är huvudkaraktären och jag tror vilken 

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jättebra beskrivningar både vad gäller miljö och personer.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Det hade varit fint med fler bilder av Katarina

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag har missat denna serie och det finns tydligen en tidigare bok. Det hade varit bra att läst den först.

Sammanfattning.


Detta var bok 2 i serien om Elina och helt klart dumt att inte läst den 1 i serien.
Jag tror detta skulle vara en perfekt kapitelbok i klass 2-3 i skolan, det finns mycket igenkänning. Den handlar om hur det känns när bästisen blir sjuk, går det att vara tre och så tar den upp hur det är att vara född tjej men känner sig som kille. Helena skriver boken på ett bra sätt och det finns en hel del att tänka till på och diskutera.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Elina
Läsålder 6-9 år
Antal sidor 118
Utgivningsdatum 2023-01-23
Förlag Idus Förlag
Illustratör/Fotograf Katarina Vintrafors
Dimensioner 213 x 148 x 13 mm
Vikt 286 g
SAB Hcf
ISBN 9789176348178
Min bok var ett recensionsexemplar från Idus förlag 💜💙💜

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar