onsdag 3 december 2014

Spänningskalendern - Lucka 3


Här hittar vi Jacqueline Winspear och Karin Fossum, två deckarförfattare jag läste med förtjusning för ett par år sedan.
Jacquelines böcker finns endast tre översatt till svenska och det är synd.
För er som inte gillar blodig deckare kan jag verkligen rekommendera serien.
Maisie Dobbs startar en privatdetektivbyrå i 1930-talets London och serien handlar om de fall hon får.
Jag hoppas verkligen det kommer ut fler böcker översatta i denna trevliga serie, om man nu kan säga trevlig när det handlar om mord.

Karin Fossum är en norsk författare som skrivit deckarserien Om Konrad Sejer.
Evas öga, 1995
Se dig inte om!, 1996
Den som fruktar vargen, 1999
När djävulen håller ljuset, 2000
Älskade Poona, 2002
Svarta sekunder, 2002
Mordet på Harriet Krohn, 2005
Den som älskar något annat, 2007
Den onda viljan, 2008
Döden skall du tåla, 2010
Carmen och döden, 2014
Helveteselden, 2015
Övriga;
De galnas hus, 1999
Jonas Eckel, 2003
Natt till den fjärde november, 2004
Brott, 2006
Jag kan se i mörkret, 2012
Hennes serie i alla fall de jag hunnit läsa (röd text), handlar ofta om lite udda människor, ensamvargar.
Men hon skriver väldigt bra, ofta väljer jag att lyssna på dem och Torsten Wahlund gör inte det hela sämre.

2 kommentarer :

  1. Av Jaqueline Winspear har jag faktiskt Masie Dobbs stående oläst i hyllan. Borde läsa den. Av Karin Fossum har jag läst ett par och har väl tänkt läsa fler så småningom.

    SvaraRadera