söndag 7 december 2014

James Oswald - Flickoffret

En ung flickas vanställda kropp hittas i ett igenbommat källarrum. Runt kroppen har sex inre organ placerats ut i en cirkel, och allt tyder på att flickan har offrats i någon form av makaber ritual. Händelsen tycks ha ägt rum för närmare sextio år sedan.
För den nytillsatte kriminalkommissarien Tony McLean i Edinburgh är detta ett »cold case« som borde ges låg prioritet men McLean kan inte sluta tänka på offret och hennes ohyggliga död.
Samtidigt plågas Edinburgh av en hel rad bestialiska mord. Det är dödsfall som inte uppvisar någon rimlig logik, och Edinburghpolisen står handfallen.
Till sin förvåning upptäcker McLean att de nya morden på något sätt tycks vara kopplade till det ceremoniella mordet i källaren. En egendomlig, till synes irrationell teori börjar sakta ta form Hämtat från Modernista

Jag hade stora förväntningar på denna bok, allt lät så himla bra. Men tyvärr infriades inte dessa. Jag tyckte först och främst den var seg, det hände inget och när det väl hände något hade jag nog redan somnat. Så tyckte jag det var makalöst svårt att hänga med i de olika namnen Mc hit och Mc dit, kanske var jag själv ofokuserad. Däremot var McLean själ en väldigt trevlig och sympatisk kriminalkommissarie, ingen alkohol eller droger över huvudtaget, det är i alla fall ett stort plus. Det ska tydligen bli 4 böcker om  Kommissarie McLean, och visst ska jag läsa en till innan jag ger upp. BETYG 3- 
Tack Modernista för Rec.ex
Titel: Flickoffret (En kommissarie McLean-deckare)
Översättning: Gunilla Roos
Originaltitel: Natural Causes
Omslagsdesign: Lars Sundh
Omslagsbild: Felicia Korhonen
Bandtyp:  Inbunden
Genre:  Deckare, Thriller
Antal sidor: 400

8 kommentarer :

  1. Den låter spännande med cold case. Tråkigt att den inte var bra nog.

    SvaraRadera
  2. Denna har jag liggande här och borde nog läsa snart. Jag blev inte jättesugen nu... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast vi tycker nog inte lika, många har gillat den

      Radera
  3. Jag tyckte oxå att den var lite väl seg :(

    SvaraRadera
  4. Håller med om att denna var seg, den började så bra och sedan tyckte jag med att det liksom blev segare och segare.

    SvaraRadera