måndag 4 april 2016

Audrey Magee - Löftet

Tyskland 1943: I desperat behov av permission från skyttegravarna ingår den tyske soldaten Peter Faber äktenskap med en kvinna han aldrig har träffat. Hon i sin tur lovas änkepension om han dör.
Under tio dagar firar de smekmånad i Berlin, och överraskas av den passion som uppstår dem emellan. När de skiljs åt är det med en gemensam dröm om framtiden och ett löfte att vänta på varandra. Men väntan blir lång och kriget sätter sina spår.

Löftet är en rak och rå skildring av två vanliga människors parallella, men vitt skilda, liv under andra världskriget - han som i krigets frontlinje dödar, hungrar och fryser; hon som väntar där hemma och som tack vare högt uppsatta vänner inom nazistpartiet lever i materiellt välstånd på andras bekostnad. Hämtat från Lind&Co

När jag läste om boken trodde jag nog det var mer som en kärleksroman, men oj, vad positivt överraskad jag blev. Den beskriver verkligen kriget och speciellt tyskarnas invasion i Ryssland, som bekant inte var så lyckat. Man får även följa Katharina och hennes familj och hur de gottar sig i det som judarna lämnat efter sig utan någon tanke alls. Man kan tycka både det ena och det andra om huvudpersonerna i boken, men det är ändå svårt att säga hur man själv handlar under sådan premisser. Förhoppningsvis med mer insikt men vi har facit i hand.
En del "scener" är så gräsliga att de stannar kvar långt efteråt i tankarna och jag skulle inte rekommendera att äta samtidigt som man läser denna bok. Jag gillar att läsa om 2:a världskriget och jag tyckte denna var väldigt bra om än riktigt äckliga beskrivningar, så en satte kaffet i vrångstrupen.
Så om man klarar av att läsa den trots väldigt otäcka beskrivningar och inte är för äckelmagad så läs den, bland det bästa jag läst i år, hittills.
BETYG 5+
Inbunden
Språk: Svenska
Antal sidor: 381
Utg.datum: 2016-01-11
Upplaga: 1
Förlag: Lind & Co
Översättare: Ylva Mörk
Medarbetare: Graves, Emma (form)
Dimensioner: 196 x 143 x 28 mm
Vikt: 504 g
ISBN: 9789174614800
Köp boken hos Bokus eller Adlibris eller Cdon

12 kommentarer :

  1. Den blir jag riktigt sugen på, trots att jag är riktigt äckelmagad eller kanske just därför :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rekommenderar verkligen denna, så bra.

      Radera
  2. Har nog missat den här boken, känner inte till den.

    SvaraRadera
  3. Hoppas verkligen hinna läsa denna snart. Är så sugen på den. Den låter onekligen läsvärd.

    SvaraRadera
  4. Den tyckte jag också var bra.

    SvaraRadera
  5. Åh, den här vill jag läsa!! Har inte hört talas om förut. Tack för tips! :-)

    SvaraRadera
  6. Är väl inte så där jätteförtjust i om det blir alltför överdrivet beskrivet äckel. Men böcker som utspelar sig under WW2 är ju ofta intressanta, blev verkligen nyfiken på denna då du nämner den som en av årets bästa, hittills. ;)

    SvaraRadera