torsdag 21 april 2016

M J Arlidge - Bro bro Breja

En död man som levt ett till synes skötsamt liv hittas i ett övergivet hus. Någon har skurit ut hans hjärta och lämnat det utanför familjens ytterdörr. Det är det första offret. Och kriminalkommissarie Helen Grace anar att det inte är det sista.
I Southamptons slumkvarter frodas prostitution och droghandel. Varför har en lyckligt gift man rört sig i det området? När ännu ett liknande fall dyker upp är det tydligt att det går en seriemördare lös. Ett tredje offer hittas. Vilken är den gemensamma nämnaren? Kan mördaren spåras vid den chattsida där ett antal män diskuterar och betygsätter prostituerade?
Helen Grace har inte bara en krävande mordutredning på sitt bord. Hon försöker också återhämta sig efter systerns död samtidigt som hon måste navigera mellan blindskären på polisstationen, där inte alla vill ha henne kvar. Helen kan känna vreden bakom morden, men hon kan inte föreställa sig hur skickligt mördaren går tillväga, eller vad som väntar henne i slutet av jakten …Hämtat från Lind&Co

Det som är kul med dessa böcker är att titeln är en barnramsa, dock tror jag inte det fortsätter så om man kollar på de engelska böckerna; The Doll house, Liar Liar, Little boy blue och Hide and Seek. Eller blir det så, kanske?
När jag började läsa tyckte jag den var himla rörig, så kom jag tyvärr inte ihåg så mycket från första boken Ole dole doff, men ju mer jag kom in i handlingen så kom det tillbaka till mig. En sak kan man säga direkt båda böckerna är ganska blodiga och beskrivningarna är ibland väldigt detaljerade.
Så är man känslig ska man nog hoppa över denna serie. Denna bok växte faktiskt bit för bit och man fick veta mer om både Helen och Charlie och lite tillbaka blickar från vad som hände i första boken.
Nu känner jag mig mer sugen på att läsa fortsättningen, för nu känns det som man har några att följa, det tillkom några i denna boken. Jag hoppas verkligen de översätter resterande böcker, BETYG 4
Inbunden
Språk: Svenska
Serie: Helen Grace
Antal sidor: 371
Utg.datum: 2016-02-10
Upplaga: 1
Förlag: Lind & Co
Översättare: Lena Kamhed
Originaltitel: Pop Goes the Weasel
Dimensioner: 215 x 145 x 30 mm
Vikt: 562 g
SAB: Hce
ISBN: 9789174614824
Tack till Lind&Co för rec.ex
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

8 kommentarer :

  1. Låter som de böcker jag brukar gilla, får kolla in serien!

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte oxå att boken växte när man blev påmind om vad som hände i första samtidigt som man fick mer information om allting. Hoppas oxå fler böcker i serien blir översatta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kollat och det gör det redan till hösten

      Radera
  3. Nu blev jag allt lite nyfiken på denna!

    SvaraRadera
  4. Nästa heter Dansa min docka, låter spännande tycker jag :)

    SvaraRadera